Del : SMS

Købedygtige kinesere er fremtidens guldgrube

pix - kineser shopping - biz
Kineserne har den store pengepung fremme, når de shopper i udlandet. Og det kan mærkes på den kinesiske handelsbalance. Foto:

Danske virksomheder skal hapse de kinesiske forbrugere, der køber så meget i udlandet, at Kinas handelsbalance er under pres.

Artiklen fortsætter under annoncen
Haps! Danske virksomheder skal have fat i kraven på de shoppelystne kinesere og lokke dem til at købe danske varer.

For de købedygtige kinesere bliver flere og flere, og de vender i stigende grad pengepungen på vrangen uden for landets grænser. Det afspejler sig i oktobertallene for Kinas handelsbalance, der kom noget svagere ud end ventet, hvor overskuddet i oktober blev knap 93 mia. krone mod ventede ca. 140 mia. kroner.

Seniorøkonom i Handelsbanken Thomas Thorkild Haugaards kalder det "et godt tegn", at Kina importerer i så høj grad. Ikke blot fordi det rykker på balancen i forhold til det underskudsramte USA, men også fra et dansk perspektiv:

"Det, der er vigtigt, er, at danske virksomheder er til stede på det kinesiske marked og er meget fokuserede. Mange startede ud i Kina, fordi man kunne reducere sine omkostninger. Men nu er kineserne blevet rigere, ligesom det kinesiske marked også er meget stort," siger han til Business.dk.

Hvad vil de have?


Omkring fire procent af dansk eksport går til Kina - en fordobling siden 2006, hvor tallet var to procent, viser tal fra Nordea. Her lyder vurderingen, at danske virksomheder skal finde nøglen til den kinesiske middelklasses hedeste forbrugsdrømme. Senioranalytiker Jan Størup Nielsen fra Nordea peger på Tyskland og Schweiz som gode eksempler på nogle, der har kunne afkode kinesernes behov for biler og luksusvarer.

"Efterspørgslen har været drevet af luksusvarer som et land som Schweiz har nydt godt af. Den væsentligste drivkraft har været middelklassen, så danske virksomheder skal ramme dem med nye varer," vurderer han og understeger vigtigheden af det kinesiske marked, fordi Danmarks nærmeste markeder er under pres.

Nære markeder stadig vigtigst



"Det kommer ikke til at redde dansk eksport, de nære markeder er stadig væsentligst. Selvom Kina går op og Tyskland går ned, er Tyskland langt vigtigere. På den lange bane er det der, vi skal finde væksten. Men med krisen er banen blevet kortere, og Kina spiller en større rolle," siger senioranalytiker Jan Størup Nielsen, der peger på den fremtidige verden, der vil være delt i to, hvor Europa vil være presset og væksten vil være at finde i de nye økonomier.

Om handelsoverskuddet i Kina vil blive ved med at skrumpe, er ikke til at sige. Men ifølge Thomas Thorkild Haugaard er det ikke usandsynligt, at importen vil fortsætte opad:

"Vi har før set kinesiske importstigninger blive afløst af eksportstigninger. Men det kan være en langsigtet trend, at de kinesiske forbrugere importerer mere, fordi de kinesiske myndigheder er fokuseret på, at det er indenlandsk forbrug, der skal drive væksten, hvor man førhen var mere fokuseret på eksport," siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere