Del : SMS
Berlingske Business

Kinesiske virksomheder vil udvikle nye produkter med udlandet

Kina
Kina kan ikke fostre originalitet, og kinesiske virksomheder er for hierarkiske, hvor magten koncentreres i toppen, hævder forfatter. Men produktion og udvikling af højhastighedstog peger i en anden retning, siger eksperter. Foto:

Potentialet er stort for danske virksomheder, når et stigende antal kinesiske virksomheder bevæger sig ud på det globale marked og fokuserer på mere avanceret R&D.

Artiklen fortsætter under annoncen

BEIJING: Fremover vil flere kinesiske virksomheder gøre som Huawei, BYD og Haier. De vil bygge videre på deres succes i Kina og melde sig i kampen om globale markedsandele.

Nye markeder betyder ny forskning og udvikling, og det kan blive en rigtig god forretning for de danske virksomheder, der forstår at udnytte situationen.

»Når de kinesiske virksomheder vil være spillere internationalt, kommer R&D til at betyde endnu mere for dem. Det bliver nødvendigt, hvis de vil konkurrere globalt.

Den udvikling er interessant for danske virksomheder, fordi nogle af de kinesiske selskaber vil få brug for at tilføre nye teknologier og tung forskning for at kunne innovere på et tilstrækkeligt højt internationalt plan – viden og teknologier, der endnu ikke er tilgængelig ei alle segmenter i Kina,« siger Barbara Scheel Agersnap, leder af Det Danske Innovationscentre i Shanghai.

Mange af de kinesiske virksomheder vil forsøge at købe sig til ny viden ved opkøb eller ved at lave nye R&D-centre i udlandet, men de fleste vil forsøge at finde passende udenlandske partnere.

Det viser en undersøgelse lavet af konsulentfirmaet Booz & Co. En af de danske virksomheder, der er opmærksom på potentialet, er medicinalvirksomheden Lundbeck.

»De kinesiske virksomheder har ikke erfaringen, så de leder efter partnere,« siger Zhang Li, der leder Lundbecks researchcenter i Kina. Lundbeck valgte i 2011 at etablere et researchcenter i Kina bl.a. for bedre at kunne netværke og identificere mulige partnere. Strategiske partnerskaber med kinesiske virksomheder kan være den direkte adgang til lukrative ordrer på det voksende kinesiske marked. I Kinas seneste femårsplan, der løber fra 2011 til 2015, vil den kinesiske regering investere 36 mia. kr. i udvikling af ny medicin.

»Det er utroligt vigtigt, fordi Kina er et af de eneste lande i verden, der øger investeringen. Alle kan søge om midlerne, men i realiteten har et udenlandsk firma ikke mange chancer uden en kinesisk partner,« forklarer Zhang Li.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere