Del : SMS
Berlingske Business

Kinesere vil tage Apple og Samsungs plads ved dit øre

FILE GERMANY ECONOMY HUAWEI
Arkivfoto: EPA/OLE SPATA Foto:

Kinesiske Huawei gik solidt frem i 2015. Nu er øjnene rettet mod verdensherredømmet på mobiltelefonmarkedet.

Artiklen fortsætter under annoncen

København: Apple og Samsung har i årevis domineret markedet for smartphones. Det semi-statsejede kinesiske teleselskab Huawei er dog på kraftig fremmarch og forventer, at de vil slå alle andre af banen inden for tre til fem år. Det skriver Wall Street Journal.

Ifølge et brev til selskabets ansatte voksede Huaweis salg af forbrugerrettede produkter, hovedsageligt mobiltelefoner, med 70 procent i 2015 og nåede 20 milliarder dollar - små 140 milliarder kroner.

pix-Samsung-telefoner

»Over de næste tre til fem år vil hovedparten af producenterne af mobiltelefoner gå under på grund af den benhårde konkurrence. Huawei vil være en af de to til tre producenter, der overlever«, skriver chefen for Huaweis mobiltelefondivision Richard Yu i et brev og fortsætter:

»Jeg tror på, at vi vil blive nummer ét i branchen.«

Brevet, som Wall Street Journal har set, beskriver yderligere, at mens Huawei er gået hurtigst frem i Kina er salget også steget markant i Europa, Sydamerika og Mellemøsten.

pix-Sony-Hirai

Ifølge analysebureauet IDC solgte Huawei i tredje kvartal 26,5 millioner mobiltelefoner, en stigning på 61 procent i forhold til tredje kvartal 2014. Det sendte markedsandelen op på 7,5 procent, 2,5 procentpoint mere end på samme tidspunkt året før.

Samsung og Apple sidder på henholdsvis 23,8 og 13,5 procent af markedet ifølge IDC.

Ifølge Danmarks Statistik er der minimum en smartphone i tre ud ad fire danske husstande. I 2011 var det kun en ud ad tre.

pix-IFA-skærme

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere