Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Karriereforældres lange arbejdsdage skader ikke

Karriereforældrene, der selv har stor indflydelse på deres arbejdsliv, er så gode forældre, at det ikke skader,

at børnene er meget i daginstitution. For forældrenes overskud smitter af på børnene.


Det viser en

ny undersøgelse "Børn og familier. Resultater og perspektiver fra Socialforskningsinstituttets forskning om børn

og familie" fra Socialforskningsinstituttet, SFI. Seniorforsker Mai Heide Ottosen, der sammen med programleder Else Christensen

har lavet undersøgelsen, siger:


- Der er nok ikke grund til at være så bekymret, selvom vi arbejder meget. Får

forældrene udfordringer og medbestemmelse på arbejdspladsen, så smitter det overskud af på familielivet derhjemme.

Til gengæld viser undersøgelse, at der, hvor arbejdsmiljøet- og situationen er præget af usikkerhed, har

det sociale konsekvenser for børnene.


Familien Danmark er ellers presset fra flere sider. Begge forældrene tilbringer

mange timer uden for hjemmet - og børnene lever livet på institutioner. Og så stilles der stigende krav om fleksibilitet

og omstillingsevne - og det kan være på bekostning af familiens fællesskab.



Passet i 31 timer

Hvilke konsekvenser,

spørger forfatterne Mai Heide Ottosen og programleder Else Christensen, for børnene har disse udfordringer for familiens

overlevelse?


- En stigende arbejdsbyrde ser ikke ud til i sig selv at påvirke børns trivsel negativt. At far og

mor arbejder længe medfører ikke nødvendigvis konflikter i familien. Forældres engagement i arbejdet betyder

heller ikke altid, at de føler sig splittede mellem hensynet til arbejdet og hensynet til børnene. Snarere tværtimod,

hedder det i analysen.


Typisk for de børn, der er mange timer i daginstitution, er, at det har deres forældrene

ikke selv været. I gennemsnit bliver børn passet her i 31 timer om ugen. Mens 25 pct. bliver passet i op til 39 timer.

Det er typisk børn af enlige forsøgere og af karriereforældre.


- Der er ingen logisk sammenhæng mellem

børns trivsel og den tid, de er i institution, konstaterer Else Christensen.



Signal til erhvervsliv

På spørgsmålet

om, at SFI med undersøgelsen ikke sender et signal til virksomhederne om, at de ikke behøver tage hensyn til de ansattes familieliv,

siger Else Christensen:


- Vores resultater kan jo altid blive fortolket på det grusommeste. De børn, der bliver

passet i 39 timer - enten fordi de er børn af en eneforsøgere eller af to karriereforældre - har forældre,

der har et overskud. Men vi vil da være meget kede af, hvis virksomhederne ikke tager hensyn til familierne.


SFI pointerer,

at det giver overskud, hvis man har kontrol over arbejdet. Der behøver derfor ikke skelnes mellem en akademiker eller en fabriksarbejder,

hvis ellers vedkommende er tilfreds. Selvfølgelig er det sværere for en fabriksarbejder ved samlebåndet at hente

tidligt eller tage en telefon, hvis barnet ringer.



Okay at arbejde

En anden forsker på SFI, Anne-Dorthe Hestbæk,

har i 1999 lavet undersøgelsen "Ansvar og værdier - en undersøgelse i børnefamilier" og den viser

også, at børn mellem 13 og 15 år synes, at det er okay, at forældrene arbejder mere end fuldtid.


I hvert

fald siger 63 procent, at det er okay, at både mor og far nogle gange arbejder over 41 timer. 36 procent mener, at det er ideelt,

hvis mor eller far er på deltid - og det var der faktisk 34 procent, der var. Værre ser det ud for de 26 procent, der

ønsker, at begge forældre er på deltid. For det er der kun fire, der er i praksis.


- Det er selvfølgelig

et signal til forældrene om, at det er dejligt, hvis de er mere hjemme. Men 40 procent synes, det er okay, når begge forældre arbejder

fuld tid, siger Anne-Dorthe Hestbæk.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen