Del : SMS
Berlingske Business

Kan København blive en rigtig erhvervsby?

Motorvej
Motorveje er ikke det rigtige sted for en turist på cykel. Foto:

77 konkrete bud på, hvordan Københavns Kommune kan blive mere erhvervsvenlig, blev lanceret af en task force i august. 52 af forslagene er nu sat i værk. En god del af de resterende forudsætter handling fra Christiansborg, og her er Københavns odds ikke i top.

Artiklen fortsætter under annoncen

Dommen over Københavns Kommune var temmelig krads, da Copenhagen Business Task Force med den tidligere chefredaktør på dagbladet Børsen, Leif Beck Fallesen, i spidsen for lidt over et halvt år siden præsenterede sit oplæg til en fremtidig kommunal erhvervspolitik.

“Københavns Kommune har et dårligt ry blandt virksomhederne. Der tales om en tung organisation, om lange sagsbehandlingstider og om en ufokuseret erhvervspolitik.” Kommunen tog arbejdsgruppens 77 konkrete forslag med sig, og siden august har den arbejdet på at virkeliggøre 52 af dem. En række initiativer er allerede gennemført.

DHL

Spørgsmålet er, om det lykkes at komme i mål med de sidste punkter på listen – de punkter, som kræver mere end kommunale beføjelser, og hvor det kan blive et spørgsmål om nationale prioriteringer mellem hovedstadsregionen og udkantsdanmark.

Et resultat ser dagens lys den 1. april, når Copenhagen Business Center åbner. Det bliver en såkaldt one-stop-indgang for erhvervslivet. Centret betyder, at virksomhederne ikke længere skal halse rundt fra afdeling til afdeling, men får en personlig rådgiver, som man også kender det fra banken.

Nye toner i debatten

Et andet konkret resultat af indsatsen er fokuseringen på fem særlige erhvervsklynger i Øresundsregionen: Finans/it, kreative erhverv, maritime virksomheder, cleantech og life science.

“Grundtanken er, at vi har nogle meget stærke kernevirksomheder, og omkring dem har vi nogle mindre og mellemstore. De kan drage nytte af hinanden,” siger overborgmester Frank Jensen (S).

Men spørgsmålet er, om København fortsat kan regne med landspolitikernes bevågenhed. Tonerne på Christiansborg går lige nu i mod København. Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) tog på KL’s landsmøde i sidste uge også hul på balancedebatten, da hun annoncerede, at der var plads til en mere ligelig fordeling af velstanden mellem kommunerne.

Overborgmester Frank Jensen ser anderledes på sagen: “Det er storbyerne, der trækker væksten – sådan er det i Danmark og internationalt. Det er storbyerne, der tiltrækker investeringer og talent, og vi skal turde investere der, hvor der vækst,” siger han.

Læs om Københavns udfordringer og muligheder som international erhvervsby i Berlingske Business Magasin torsdag 22. marts 2012.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere