Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Kampagne for flyrejser

I kampagnen lægges der vægt på at oplyse om sikkerhedsforanstaltningerne i flytrafikken. I USA går det kun

trægt med flyrejser og de seneste tal viser, at benyttelsen af fly ligger lige ved 13 pct. under normalen. Reklamekampagnen

skal også forklare, hvorfor det nu kræves at flypassagerer af sikkerhedsmæssige grunde skal møde op et par

timer før afgang.



Flere i job i USA

(WASHINGTON) I USA er virksomhederne igen begyndt ansætte flere folk efter

de mange måneders konstante massefyringer. I februar er arbejdsløshedsprocenten faldet med 0,1 til 5,5 og det tages som

et klart signal på at recessionen er ovre. Februar endte med 66.000 nye job.









Tokyo børs op på fjerde

dag

(TOKYO) Tokyos aktiebørs var mandag på fjerde dag i træk præget af lursopgange til et niveau ikke oplevet

i de seneste syv måneder. Investorerne var især interesserede i Fujitsu Ltd. og papirer fra beslægtede virksomheder,

der forudses at være de første, som forgyldes af en global økonomisk genoplivning, skriver "Nihon Keizai

Shimbun". Hen mod børsslutningen pressedes aktiekurserne lidt af investorer, der fik travlt med at hjemtage gevinster.









Spaniens

Telekom

(MADRID) Den spanske telefongigant Telefonica har for første gang i 10 år haft en nedgang i udbyttet. Nettoudbyttet

faldt i fjor med 15,9 pct. til 2,1 mia. euro. Årsagen er tab i forbindelse med finanskrisen i Argentina, der kom til at koste

Telefonica 369 mio. euro. Telekoncernens omsætning steg med 9 pct. til 31,05 mia. euro og antallet af kunder steg med 9,3 mio.

til 73,2 mio.



Annonce-markedet

(PARIS) Det franske annonce- og reklamebureau Publicis har for 3,0 mia. euro købt

alle aktierne i det amerikanske annoncebureau BCom3 og danner dermed verdens fjerdestørste averteringsgruppe støttet

af en aftale med det japanske reklamebureau Dentsu, der har 15 pct. af aktierne i Publicis og 20 pct. af aktierne i BCom3. Publicis

årsomsætning ligger på ca. 2 mia. euro.



Hjælp til Argentina

(WASHINGTON) Verdensbanken yder en hjælp

på 100 mio. dollars til Argentina til brug i sundhedsvæsenet, uddannelse og lignende områder, der er ramt af landets

finanskrise. Verdensbankens vicepræsident for Latinamerika siger, at hjælpen sendes til de områder, hvor økonomien

er kommet helt i bund i Argentina. Hjælpen er absolut målrettet til grupperinger udpeget efter forhandlinger med Argentinas

præsident Duhalde.



Japans pc-eksport ned

(TOKYO) Japans eksport af computere faldt i fjor med 5,4 pct. til 13,4 mio.

enheder sammenlignet med året før som følge af den globale økonomiske nedtur. Til gengæld steg eksporten

af laptops med 6,7 pct. til 6,7 mio. enheder. På hjemmemarkedet var det ikke bedre. Her faldt salgstallene for computere med

14,5 pct.



Kmart trimmes

(NEW YORK) Rekonstruktureringen af den konkursramte supermarkedskæde Kmart Corp. er i gang.

Af kædens 2100 markeder lukkes 284 af de mest urentable straks og 22.000 ansatte fyres, hvilket er 9 pct. af samtlige 250.000

medarbejdere. Lukningerne sker over hele USA, men med hovedvægt på de sydlige stater. Det vil give en besparelse på

550 mio. dollars i år og 45 mio. dollars årligt derefter.



Conti-dæks rekordtab

(HANNOVER) Den tyske dækkoncern

Continental i Hannover har i 2001 haft et nettotab på 258 mio. euro sammenlignet med et rekordudbytte på 205 mio. euro

i år 2000. Continentals tab er det første i et årti og værre end forudset. Det er den omfattende omlægning

af virksomheden for 468 mio. euro, der er årsag til nedgangen. Dertil kommer omkostningerne ved en gæld på 2,6 mia.

euro. Continentals salg var i fjor på 11,2 mia. euro, en fremgang på 11 pct.



Sprint rejser fem mia.

(NEW YORK)

Teleselskabet Sprint Corp. har gennem obligationssalg skaffet fem mia. dollars til hjælp til nedbringelse af kortfristede gældsposter. Obligationssalget

er det næststørste et selskab har foretaget i USAs hstorie. Bemærkelsesværdigt er det, at de samlede tilbud

om køb beløb sig til over 12 mia. dollars. Sprint regner med i år har erhverve 750.000 nye abonnenter og forudser

dividender på 1,40 dollar pr. aktie.



Bilproduktion i Thailand

(BANGKOK) Thailand er ved at udvikle sig til en base

for udenlandske bilproducenter. Senest er Toyota Motor Corp. kommet til med en samlefabrik for biler til det sydøstasiatiske

marked. Toyota investerer 10 mia. baht (ca. 2 mia. kr.) i en produktion af lette lastbiler. Produktionen bliver på 150.000 køretøjer

om året. I forvejen arbejder Fiat, General Motors, Honda og


Isuzu med bilproduktion i Thailand.









Tysk dåsepant

fra næste år

(BERLIN) Tyskland får pant på dåser med drikkevarer fra 1. januar 2003, hvis det står

til forbundsregeringen. Den har imidlertid valgt at udskyde tidspunktet for en lovmæssig afgørelse til efter forbundsdagsvalget

den 22. september. Pantet pr. dåse bliver mellem 25 og 50 cents og kommer også til at gælde éngangsflasker,

som på den måde skal fjernes fra renovationssystemet og hvor de ellers ender. Det udelukkes ikke, at der også kan

komme pant på tetrapakninger, der især bruges til mælk, frugtsaft og meget andet.









Erhvervsskatter lettes

i USA

(WASHINGTON) Præsident Bush har fået sin lovpakke til en stimulering af USAs økonomi vedtaget selv om der

måske netop nu ikke mere er så hårdt brug for den al den stund, at økonomien retter sig hastigt. Lovpakken tilgodeser

de mange, der blev arbejdsløse efter 11. september og som stadig er det. Desuden får erhvervslivet skattelettelser. Det

gælder mest IT-teknologiske virksomheder. Til hjælp for at skabe arbejde er der afsat 42 mia. dollars fordelt over en

10årig periode.



Udbytte på luksus falder

(PARIS) Verdens største luksuskoncern LVMH i Frankrig har i

år 2001 haft en stor nedgang i indtjeningen. Nettoudbyttet sank med 99 pct. fra 722 mio. euro i 2000 til kun 10 mio. euro i

fjor. Det værste har været, at der overhovedet kun kom et overskud, fordi luksuskoncernen frasolgte aktieandelen på

20 pct. i det italienske modehus Gucci.



Telepriser skal ned

(DÜSSELDORF) De tyske mobiltelekoncerner kritiserer stærkt

EUs bebudede krav om prisnedsættelser på mobiltelefonsamtaler, hvor gebyrniveauet anses for at være alt for højt.

Ifølge "Handelsblatt" er konkurrencen på det tyske telemarked så stor, at det i sig selv virker priskontrollerende.




Det EU er mest utilfreds med er fordyrelsen af mobilsamtaler ført af abonnenter, mens de opholder sig i et andet EU-land.

Der klages også over en fordyrelse af samtaler fra ét mobilnet til et andet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen