Del : SMS
Berlingske Business

Kæmpe-lastbiler er en gevinst for miljøet

Artiklen fortsætter under annoncen
Hvis danske vognmænd fik mulighed for at transportere gods i 25,25 meter lange vogntog frem for de i dag maksimalt tilladte

18,75 meter, så vil de ikke alene spare store summer til chauffør- og brændstofudgifter.



De vil samtidig

reducere miljøbelastningen væsentligt. Undersøgelser fra Transportforskningsinstituttet i Sverige viser, at vognmandsbranchen

vil kunne reducere deres samlede CO2- og kvælstof-udslip med op til 15 pct.



- Vores konklusioner viser tydeligt, at brugen

af modulvogntog vil være medvirkende til målsætningen om at reducere forureningen fra tunge køretøjer,

siger transportforsker hos Institutet För Transportforskning, Rolf Nordström.



Hvor mange miljø-tiltag giver

ekstraudgifter for de involverede, så viser de svenske undersøgelser, at vognmændene får store økonomiske

fordele ved at køre med modulvogntog. De svenske forskere anslår, at hver femte lastbil vil blive fjernet fra vejene,

og at de samlede transportudgifter for den enkelte vognmand vil falde med helt op til 24 pct. Og alt tyder på, at de store biler

vil forbedre trafiksikkerheden og mindske nedslidningen af de danske veje.



- Der er mange mennesker, der bliver skræmt,

når de ser en stor lastbil. Men alt tyder på, at det vil være med til at højne trafiksikkerheden, fordi de

er mere stabile, og de vil samtidig komme til at køre næsten udelukkende på motorveje, hvor der er masser af plads

til at overhale, siger ekspert i specialtransporter Hans Skat fra brancheforeningen Dansk Transport & Logistik, som har fulgt

de svenske forsøg.

Store gevinster hentes

Svenskernes forsøg bakkes op af danske vognmænds erfaringer.

Flere danske vognmænd bruger således allerede på nuværende tidspunkt de lange modulvogntog på en lang

række ruter i det svenske. En af dem er det fynske vognmandsfirma Alex Andersen Ølund, der kører med bl.a. blomster

på ruterne Helsingborg - Luleå og Helsingborg- Stockholm. Hvor de almindelige lastvogne kører med højst

49 blomstercontainere, så kører de lange vogntog med 67. Den øgede kapacitet betyder, at Alex Andersen Ølund

alene på ruten mellem Helsingborg og Stockholm sparer hele 715.000 kr. på diesel om året ved at køre med

to modulvogntog frem for tre almindelige lastbiler. Dertil kommer besparelser på chauffør-lønninger. De årlige

besparelser overgår altså langt de forventede udgifter på mellem 150.000 og 400.000 kr. til anskaffelse af nyt materiel.



-

Jeg er ikke i tvivl om, at modulvogntogene vil blive populære herhjemme. Det vil være en stor fordel især for terminalkørsler,

siger adm. direktør Ib Andersen, Alex Andersen Ølund a/s.



I dag er det kun Sverige og Finland, der tillader lastvogne

på 25,25 meter. I andre europæiske lande er grænsen 18,75 meter. Men meget tyder på, at der er politisk opbakning

til, at modulvogntogene får lov at køre på de danske motorveje.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere