Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

K kritiserer Danmarks Statistik

Danmarks Statistik vælger bevidst at skære i de populære statistikker i håb om at slippe for besparelser.

Det siger den konservative erhvervsordfører Carina Christensen, der mener, at brugere af statistikker fremover må vænne

sig til øget brugerbetaling.



Reaktionen fra den konservative ordfører kommer ovenpå ErhvervsBladets omtale

i sidste uge af Danmarks Statistiks problemer med at finde penge til at udbygge statistikkerne om vidensamfundet.



En strategiplan

fra 2001 lægger op til udviklingen af en række nye statistikker om informationssamfundet og den videnbaserede økonomi,

men VK-regeringen har ikke sat penge af til formålet. Tværtimod skal Danmarks Statistik som alle andre statslige institutioner

leve op til sparekrav.



Derfor er planerne om at udbygge statistikkerne sat i bero. Ifølge rigsstatistiker Jan Plovsing

har Danmarks Statistik kun råd til at lave de nye statistikker i det omfang, at brugerne - herunder ministerierne - selv betaler

for det. Foreløbig er det dog kun Videnskabsministeriet, der har været villig til at finansiere enkelte statistikker

om vidensamfundet via en rammeaftale, som strækker sig til og med næste år. Men ikke uden protester.











Afviser

klagesang

- Vi finder det lidt besynderligt, at vi skal gøre det som ressortministerium. Vi mener ikke, at det er vores opgave

at finansiere basisstatistikker, siger Per Langeland Christensen, der er specialkonsulent i Videnskabsministeriet.



Men den konservative

erhvervsordfører Carina Christensen har ikke meget til overs for klagesangen, hverken fra Danmarks Statistik eller fra Videnskabsministeriet.



-

Danmarks Statistik er ikke blevet beskåret mere end andre institutioner, derimod er det mit indtryk, at de bevidst har valgt

at spare nogle populære statistikker væk dér, hvor det vil give mest støj i et forsøg på at

slippe for besparelserne, siger Carina Christensen.



Carina Christensen henviser ikke kun til besparelserne på statistikkerne om

vidensamfundet, men også til at listen over statistikker, som Danmarks Statistik vil spare væk, omfattede statistikker

som "børnedatabasen" og alkoholstatistikker. Børnedatabasen blev reddet på målstregen med en ekstrabevilling

efter omtale i dagpressen.



Bl.a. på baggrund af erfaringerne fra dette års sparerunde, vil Økonomi- og Erhvervsministeriet

i de kommende måneder gennemgå en bruttoliste over de statistikker, Danmarks Statistik indsamler, og de registre, institutionen

kører. Målet er en kritisk gennemgang for at finde muligheder for effektiviseringer og forenklinger.



Carina Christensen

understreger, at hun vil afvente resultatet af arbejdet, inden hun tager stilling til, om der skulle være behov for at og finansiere

enkelte nye statistikker.



Hun mener dog, at ministerierne og andre brugere så småt må vænne sig til i

højere grad at skulle betale for talmateriale fra Danmarks Statistik, sådan som det er tilfældet i de fleste andre

europæiske lande.



- Jeg er positiv over for idéen om øget brugerbetaling - også i forhold til de enkelte

ressortministerier, siger Carina Christensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen