Berlingske Business
17:50Business Live er tilbage i morgen kl. 7

Japansk juli-inflation som ventet men august overrasker

JAPAN-DISASTER-QUAKE-DRILL
Billede fra Tokyo. Foto:

De japanske forbrugerpriser udviklede sig som ventet i juli. Men de første data for august overrasker positivt med højere inflation end ventet.

Det fremgår af data fra de japanske myndigheder fredag morgen.

Det japanske forbrugerpriser opgjort eksklusive friske fødevarer - den japanske centralbanks primære inflationsmål - steg som ventet 0,5 pct. på årsbasis i juli.

I juni steg priserne 0,4 pct.

EU-JAPAN/TRADE

De samlede forbrugerpriser opgjort alt inklusive steg som ventet 0,4 pct. på årsbasis i juli, hvilket også var stigningstakten måneden før.

»Der blive ikke opbygget inflationspres, da virksomhederne er yderst forsigtige med at hæve priserne. Stigningen fra energiomkostningerne vil toppe omkring oktober, så forbrugerinflationen kan falde ud bagefter,« siger cheføkonomi Yoshiki Shinke fra Dai-ichi Life Research Institute i Tokyo til Reuters.

Ses der på forbrugerpriserne i Tokyo-området, der er de første indikationer for august, var der tale om en stigning på 0,5 pct. mod samme måned sidste år, og fraregnes friske fødevarer i Tokyo-priserne var stigningen på 0,4 pct.

Her var ventet stigninger på 0,3 pct. for begge kategorier.

JAPAN-POLITICS/ABE

/ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen