Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Jagt på vækstaktier

Den senere tids voldsomme kursfald på de internationale aktiemarkeder bør ikke ryste de private investorer. Tiden er

igen kommer til at investere i aktier, men blikket bør i mindre grad vendes mod danske, europæiske og amerikanske aktier.

I stedet skal man satse på aktier fra Østeuropa, Fjernøsten og Latinamerika.


Det er markeder, der er på

vej op og med store chancer for solide afkast.


Meldingen kommer fra Jyske Invest, der netop har ændret deres anbefaling til

private investorer, og igen er begyndt at råde dem til at gå efter aktier.


Det sker til trods for, at det langt fra

er sikkert, at kurserne på aktiemarkederne har nået bunden.


Men den usikkerhed knytter sig primært til Europa

og USA. Derimod er der anderledes positive udsigter for aktierne på de nye markeder. Derfor kan den private investor med fordel

indlede jagten på de rigtige vækstsaktier og her kommer de såkaldte "emerging markets" ind i billedet.

Specielt hvis man har en lang tidshorisont og ikke er tvunget til sælge aktierne på et bestemt tidspunkt.


- Det er

gået rigtig godt for aktierne på de nye markeder i de seneste år, og ser man på nøgletallene er de

fortsat billige. Så hvis det er nogle aktier, man ikke har i forvejen, er det en stor fordel at investere i dem, siger direktør

i Jyske Invest, Hans Jørgen Larsen.


Jyske Invest mener derfor, at private bør sætte omkring 20 pct. af deres formue

i aktier fra Østeuropa og Fjernøsten.


Derved kan den enkelte sprede sin risiko og sove mere trygt om natten. Men forventingen

om det højere afkast fra vækstaktier har naturligt nok sin pris.


- Kurserne svinger noget mere end på de

traditionelle markeder. Så investeringer på de nye markeder kræver, at man har den rigtige psyke og ikke løber

skrigende bort, når eller hvis aktiekurserne begynder at falde, siger Hans Jørgen Larsen.



Gevinster

Udsagnene

fra Jyske Invest bliver underbygget af, at kurserne i USA og Europa siden nytår i gennemsnit er faldet med fem pct. Omvendt

har pilen vendt opad på de nye markeder med kursgevinster på 10 pct. i gennemsnit.


Hertil kommer, at aktierne på

de nye markeder stadig er suverænt billigst, når man ser på nøgletallet price/earnings. Det viser, hvor meget

den enkelte investor skal betale for en krones overskud i den pågældende virksomhed.


For aktierne i USA og Europa

lyder prisen på omkring 20 kr., mens man kun skal betale cirka 10 kr. for hver krones overskud på de nye aktiemarkeder.


Et

forhold, der taler til klar fordel for aktierne fra vækstmarkederne.


Uden at man dog skal lukke helt af for USA og Europa,

påpeger Hans Jørgen Larsen, der mener, at det for private ofte kan betale sig at gå mod strømmen.


-

Det kan være en god ide at købe, når det ser lidt sort ud, mens man skal holde sig væk, når alle er

positive, siger Hans Jørgen Larsen.


Han er under alle omstændigheder overbevist om, at det kun er et spørgsmål om

tid, før aktierne i både Europa og USA igen kommer op til overfladen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen