Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Iværksætteres evne til overlevelse skal i fokus

Der er behov for større fokus på, hvordan flere nystartede virksomheder overlever og videreudvikler sig. Derfor bør regeringens

kommende handlingsplan for iværksættere ikke kun handle om opstart af virksomheder, mener Dansk Handel & Service.


De

senere år har Danmark halet ind på udlandet, når det gælder etablering af nye virksomheder, men når

det handler om de nye virksomheders overlevelse på længere sigt, går det knapt så godt. Nettotilgangen af

nye virksomheder i perioden 1995 til 2000 var således 3,5 pct. i Danmark, mod f.eks. seks pct. i Holland, syv pct. i Sverige

og otte pct. i Irland.


- Iværksættere bruger masser af energi på at starte virksomheder op, men for mange giver

op, inden virksomheden når at udvikle sig, fastslår udviklingskonsulent i Dansk Handel & Service (DHS), Niels Hovmand.


-

Den vigtigste forklaring er, at kapitaltilførslen til videreudvikling af virksomheder i Danmark halter bagefter udlandet. Når

det gælder venturekapital i de tidlige faser, lå Danmark nummer næstsidst i EU. Men også manglen på

en veludviklet selvstændighedskultur samt bureaukrati og administrative byrder er med til at få iværksættere

til at give op før tid, mener Niels Hovmand.



Behov for kapital

Regeringen lancerer i løbet af efteråret

en handlingsplan for flere iværksættere. I sommermånederne har der været livlig mødeaktivitet mellem Økonomi-

og Erhvervsministeriets embedsmænd og erhvervslivets organisationer.


DHS har præsenteret regeringen for en række

forslag, og en del af dem handler om, hvordan man kan skaffe mere kapital til nye vækstvirksomheder.


Blandt forslagene

er, at Vækstfonden i højere grad skal fokusere på de private videnserviceerhverv.


- I dag får de private

vidensserviceerhverv ikke tilnærmelsesvis den grad af opmærksomhed i Vækstfonden, som deres bidrag til den samlede

vækst beretter dem til. Derfor er der behov for en ny fokusering af Vækstfondens intiativer, mener Niels Hovmand.


Udgangspunktet

for DHS er nemlig, at den fremtidige vækst ligger i serviceerhvervene, som allerede i dag bidrager til halvdelen af væksten

i samfundet.


Samtidig bliver mere end en tredjedel af de nye virksomheder etableret indenfor forretningsserviceområdet,

der bl.a. omfatter it og databehandling, forskning og udvikling, rådgivende ingeniører, pr og marketing og revisorer.









For

få kuvøser

Blandt de øvrige forslag er, at der etableres bedre rammevilkår for ventureselskaber, at der fokuserer

på de tidligere faser i en virksomheds udvikling, og at der skal satse mere på at etablere mødesteder for idé

og kapital. Dertil kommer bedre værdisætning af immaterielle værdier og bedre muligheder for at udnytte flydende

pant, som alt sammen vil kunne hjælpe vidensserviceerhvervene.


Men det er ikke kun kapital, der er et problem. Flere ville

overleve, hvis virksomhedskuvøser og inkubatormiljøer var mere udbredte i Danmark.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen