Berlingske Business
LIVE
10:17 Total ser synergier og bedre konkurrencedygtighed i Nordsøen

Ingen privatfinansiering af Femer-forbindelsen

Der er stor opbakning i den private sektor til en fast forbindelse mellem Danmark og Tyskland. Men ingen private investorer vil etablere

forbindelsen for egen regning, så staterne skal yde økonomisk støtte, hvis forbindelsen skal blive en realitet.


Det

viser det seneste udspil i føljetonen om Femer, en undersøgelse af interessetilkendegivelsen i forbindelse med en fast

forbindelse. Transportøkonomisk Forening præsenterede onsdag analysen af den private sektors vilje til at betale for

en forbindelse. Resultaterne giver mulighederne for en rent privatfinansieret løsning et kraftigt skud for boven, og det er

en af initiativtagerne til en fast forbindelse, konservativ trafikpolitisk ordfører og tidligere trafikminister Kaj Ikast, glad

for.


- Forestilligen om, at private investorer skulle kunne finansiere og drive en fast forbindelse har redet os som en mare

i flere år. Derfor er jeg glad for, at undersøgelsen nu viser, at de selv forventer afkast på 17 pct. for at være

med, siger Kaj Ikast.


Dette krav medfører, at projektet i privat regi kun kan lade sig gøre med kraftig støtte

fra de to nationer og EU, viser rapporten på baggrund af fem forskellige finansieringsmodeller. Derfor bliver den billigste finansieringsform

statgarantier bag private investorer, fordi Statens rente er lavere.



Stor interesse

Kaj Ikast mener derfor også, at

beregningerne understøtter det rigtige i den finansieringsform med statlige lånegarantier, som blev anvendt på Øresunds-

og Storebæltforbindelserne. De private investorer er med en del af vejen. De viser stor interesse for at deltage i projektering, finansiering,

anlæg og drift af en en fast forbindelse, men de internationale banker afviser at finansiere en løsning, hvis ikke de

har tilstrækkelig sikkerhed for trafikindtægterne. De prog-noser er der stor diskussion om, men betalingen for at tage

en såkaldt markedsrisiko, som udviklingen af trafikmængden er, kan de private investorer altså godt sætte

sætte procentsats på.


Trafikprognoserne var af samme grund også noget af det første, som deltagerne

på onsdagens konference stillede spørgsmål ved. Trafikpolitisk ordfører for det Radikale Venstre, Martin

Lidegaard stiller sig tvivlsom over for både trafiktal, som de samfundøkonomiske beregninger bag projektet.


- Jeg

kan godt være i tvivl om, hvorvidt beregningerne på især jernbane-trafikken er korrekte, for det kræver investeringer

på 10-15 mia. kr., hvis vi skal nå tallene, og der skal vi være sikre på, at vi ikke kan bruge bedre andre

steder, siger Martin Lidegaard. Desuden er det bekymrende, at der ikke bliver tale om en privat finansiering, for det har hele tiden

været vores og de tyske myndigheders forudsætning, siger han.


Hvis der findes en finansieringsform bliver løsningen

sandsynligvis en skråstagsbro med fire vejbaner og to jernbanespor over det 19 km. lange bælt, men ligesom den tyske kyst

fortaber sig i det fjerne, har projektet lange udsigter.


- De tyske myndigheder har ikke den samme erfaring med denne her slags projekter,

og derfor er det et spørgsmål, om ikke beslutningen vil blive taget i forskellige tempi, siger Peter Lundhus, der som

direktør i Femer Bælt under Sund og Bælt-konsortiet har stået for den danske del af undersøgelsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen