Berlingske Business
LIVE
15:36 Wall Street åbner med pæne plusser

Ingen opbakning til brugerbetaling

Udsigten til kraftige nedskæringer i staten og amternes bevillinger til TIC-systemet, tvinger rådgivningscentrene til

at tænke i alternative finansieringsformer. Økonomi- og erhvervsministeriet lægger op til brugerbetaling, men det

kan gå ud over udviklingen af nye serviceydelser, frygter brugerne.


- Vi er umiddelbart betænkelige ved at indføre

brugerbetaling, fordi det kan betyde, at nogle virksomheder vælger den grundlæggende rådgivning fra og dermed knækker

halsen på nye projekter, siger afdelingsdirektør i Byggeriets Arbejdsgivere, BYG, Michael H. Nielsen.









Nye

varer på hylden

- Det er afgørende for vores medlemmer, at de driver deres virksomheder på et så kvalificeret

grundlag som muligt. Etablerede virksomheder, der ønsker at udvide deres forretningsområde, eller som går med planer

om at starte en eksport, har behov for en uvildig, indledende rådgivning. Det samme gælder for så vidt virksomheder,

der er i opstartsfasen, siger Michael H. Nielsen.


For at sætte yderligere skub i de små og mellemstore fremstillingsvirksomheders

udvikling introducerer TIC''erne i år et benchmarkingværktøj, som den enkelte virksomhed kan bruge til at sætte sine

egne præstationer op imod kollegernes i de forskellige fremstillingsvirksomheder.


BYG samarbejder i øjeblikket

med TIC om at udstrække konceptet til et decideret virksomhedstjek blandt håndværksvirksomheder.


Michael H.

Nielsen tvivler dog på, at virksomhederne vil benytte sig af det fælles tilbud, hvis det kommer til at koste penge.


Den

risiko kan direktør i TIC-Danmark, Jette M. Arnskjold godt følge.


- Ved at sætte fokus på nogle særlige

temaer hvert år, forsøger vi at være på forkant med virksomhedernes behov. I den forstand er det korrekt,

at benchmarking er en hyldevare, som vi tilbyder virksomhederne. Skal vi indskrænke vores midler, bliver det svært at

lave det opsøgende arbejde, hvor vi introducerer virksomhederne for nye "hyldevarer". Meget ofte er det netop det

opsøgende arbejde, der sætter nye projekter i gang, siger Jette Arnskjold.



Kerneydelser

Hun understreger dog

samtidig, at TICs kerneydelser ikke er hyldevarerne - flagskibsprojekterne - men fortsat at tage udgangspunkt i den enkelte virksomheds

behov og yde rådgivning og sparring.


Af samme grund stiller hun sig derfor også tvivlende over for ideerne om at

indføre brugerbetaling.



Uvildighed ryger

- Er der konkrete opgave, hvor der er behov for en rådgiver fra det private

marked, skal vi nok formidle dette til virksomhederne, men vi kan og skal ikke operere på det private marked. Selve grunden

til at vi eksisterer, og det, der adskiller os fra private konsulenter, er, at virksomhederne ikke skal have penge op af lommerne,

når de kontakter os, siger Jette Arnskjold.


- Kommer der penge ind i billedet kan det betyde, at uvildigheden ryger, mener

hun.


Dansk Industri, DI, stiller sig også tvivlende over for, om brugerbetaling er en løsning i


TIC''ernes

tilfælde.


Selvom virksomhedslederne i dag har lettere adgang til viden via internettet, har TICs rådgivning andre

kvaliteter.


- Ved at drøfte problemerne personligt med en konsulent, kan en virksomhed måske nå frem til,

at genvordighederne er nogle helt andre end først antaget. Måske bliver det svært at komme udenom en form for brugerbetaling,

men egentlig ligger det slet ikke i tankegangen bag TIC, at den indledende rådgivning skal koste penge. Det er ulogisk, siger regionalpolitisk

chef i DI, Gitte Bengtson.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen