Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Industriforsikringer skal under skarp lup

Det kan måske være et spørgsmål om tid, før de store industrikunder ikke længere kan købe

deres forsikring hos Tryg Forsikring. Selskabet har netop lanceret sin nye strategi og vil ikke afvise at trække sig helt ud

af markedet for de store virksomheder, hvis ikke indtjeningen på det felt bliver bedre.



Udtalelserne faldt på et

pressemøde i går, hvor Tryg præsenterede sit nye selskab efter, at båndene på ejersiden er skåret

over til Nordea.



- Helt generelt kan man sige, at vores lunte er blevet kortere. Vi vil kun være på de segmenter,

hvor vi kan tjene penge. Ellers må vi finde andre, som kan gøre det bedre end os, siger koncernchef Hugo Andersen, og fremhæver

industriforsikringerne som et af de områder, som skal under skarp lup i den kommende tid.



Tryg har været ramt af

en række store skader, og derfor har der været hul i pengekassen, når det gælder de store erhvervskunder.



-

Vi laver ingen firkantede løsninger, og det er bestemt ikke sådan, at vi ikke vil være på industriområdet.

Men det skal være til et andet prisniveau, og hvis vi ikke kommer til at se, at de præmiestigninger, vi har sat i værk,

fører os i den rigtige retning, må vi overveje andre muligheder, siger Hugo Andersen.



Et af problemerne har været,

at forsikringsselskaberne gennem lang tid har presset præmierne alt for langt ned for at få fat i de store virksomheder.



Den

udvikling er ikke holdbar i længden, og topfolkene i Tryg påpeger derfor, at fokus fremover vil være på indtjening,

og så må væksten komme i anden række. Let omskrevet betyder det, at Tryg er klar til at hæve priserne,

selv om det måske kommer til at koste nogle kunder.



- Det er ikke nødvendigvis sådan, at vækst ikke

er lønsomt. Men prisen på risiko er kommet for langt ned, siger Hugo Andersen.

Selvstændig fond

Meldingerne

kom samtidig med, at Tryg præsenterede et nyt logo for selskabet. Skadesforretningen i Tryg blev udskilt fra Nordea i foråret

og handelen blev endelig afsluttet 30. september.



Forsikringsaktiviteterne skal fremover drives i Tryg Vest



Group a/s,

som i Danmark vil være repræsenteret via Tryg Forsikring a/s og i Norge ved Vesta Forsikring a/s.



Koncernen som helhed

havde i år 2001 en egenkapital på lige over 7,1 mia. kr., og ejeren af den solide pengetank er foreningen Tryg i Danmark

smba.



Formålet med foreningen bliver at give penge ud til samfundsgavnlige formål, og Tryg vil forsøge at

give fonden en stærkere profil og markedsføre den selvstændigt.



Det skal blandt andet ske ved eget logo samt

annoncer i flere dagblade.



Men der skal være skarp adskillelse mellem fonden og forretningen med salg af forsikringer,

fremhæver bestyrelsesformanden for Tryg i Danmark, Mogens Jacobsen.



Tryg Vest Group skal tjene pengene, som fonden skal

dele ud.



- Formålet med fonden er ikke at støtte bestemte økonomiske eller politiske formål. Vi vil

give penge til aktiviteter, som har interesse for så mange personer som muligt, siger Mogens Jacobsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen