Del : SMS
Berlingske Business

Industrien vil ikke love nye job lige nu

24BUS1Arla.jpg
Hovedparten af topcheferne i Berlingske toplederpanel vil gerne investere mere i nye maskiner og udstyr fremfor at ansætte flere medarbejdere lige nu. Det gælder om at øge produktiviteten, mener de. Arkivfoto: Liselotte Sabroe

Trods regeringens »reformamok« og tegn på en spirende vækst kan der gå lang tid, før der for alvor kommer mere gang i beskæftigelsen. Men nøgletal peger i den rigtige retning, og en betydelig del af topcheferne i Berlingske toplederpanel vil investere mere i Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

lala@berlingske.dk og ribm@berlingske.dkog Jens Ruskov, Berlingske Research

DIs administrerende direktør Karsten Dybvad vil ikke love nye job her og nu, selv om regeringen har gennemført mange vigtige reformer, og stadig flere nøgletal tyder på bedre tider. Tværtimod er det afgørende, at både den nuværende regering og dens efterfølgere holder reformkursen, fordi det er et langt, sejt træk at gøre dansk økonomi konkurrencedygtig.

»Du kan ikke stille reformer og job op, som om der er tale om én-til-én. Reformerne er en forudsætning for vores mål om øget vækst og beskæftigelse,« siger Karsten Dybvad, der peger på, at flere reformer er nødvendige for at nå det mål.

DI: Gør som svenskerne

Organisationens opdaterede 2020-plan anbefaler blandt andet et skattetryk på højst 45 procent af bruttonationalproduktet, 35.000 færre offentlige ansatte og øget arbejdstid. Tilsammen skal det så genskabe de tusindvis af job, som Danmark mistede under krisen.

»Den tidligere regering tog fat med Genopretningspakken, men det var først med Vækstplanen, at politikerne besluttede at forbedre rammevilkårene og finansiere det med en lavere offentlig vækst. Det er afgørende, at vi fastholder den tankegang nu præcis, som svenskerne har gjort siden midten af 1990erne, og som er årsagen til den vækst, de har i dag,« siger Karsten Dybvad

I første omgang er det i mindre grad nye job, som virksomhederne investerer i, men derimod nye maskiner og nyt udstyr. Mere end hver tredje topchef i Berlingskes Researchs Toplederpanel vil investere mere i Danmark til næste år, mens blot 15,4 procent venter et fald i de danske investeringer. Knap halvdelen vil holde det nuværende niveau, viser svar fra 196 topchefer i toplederpanelet.

Byggematerialekoncernen CRH Concrete, der sidste år omsatte for knap en mia. kr., er én af de virksomheder, der har pengepungen fremme.

»Vi har holdt igen med investeringerne, men som det ser ud nu, er vi begyndt at investere i modernisering af vores maskinpark i Danmark. Vores investeringer stiger, og det vil de efter planen gøre de kommende fem år,« siger adm. direktør Claus Bering.

Virksomheden laver betonelementer og systemløsninger til byggebranchen og har. som en naturlig reaktion på de seneste års udfordringer i byggeriet, skåret markant i investeringerne. Nu forventer Claus Bering lidt bedre tider, og der skal investeres mere i en opdatering af produktionsapparatet på virksomhedens ti fabrikker i Danmark.

»Her tænker jeg bl.a. på investeringer i ny teknologi og kapacitet. Vi vil også investere mere i IT. Vi skal effektivisere flere processer, for vi skal have produktiviteten i vejret. Det er nødvendigt for at fastholde vores konkurrenceevne,« siger Claus Bering.

Et godt afsæt i Danmark

Erhvervslivets investeringer i Danmark har siden finanskrisens start ligget på et historisk lavt niveau, og de manglende investeringer har i flere år været en af de helt store samfundsøkonomiske udfordringer.

Det lave investeringsniveau betyder nemlig, at produktiviteten i danske virksomheder udvikler sig sløvt, og at det bliver vanskeligere at holde på arbejdspladserne. Den sløve produktivitetsudvikling rammer konkurrenceevnen og fører til lavere vækst end vores nabolande.

De spirende tegn på flere private investeringer er derfor meget væsentligt for dansk økonomi, og de kommer efter en periode med stigende forbruger- og erhvervstillid.

Hos elektronikvirksomheden Schneider Electric, der er specialist i energioptimering og energistyring, melder topchefen for den danske afdeling, tyske Thomas Träger, også om stigende interesse for at investere i Danmark. Selskabet har købt flere softwareaktiviteter i Danmark de seneste år, som den nu vil udvikle.

»Vi har et godt afsæt i Danmark, og vi er begyndt at investere mere. Vi er meget tilfredse med, at vi kan tiltrække gode, kvalificerede medarbejdere i Danmark,« siger Thomas Träger

Langt fra ansættelsesboom

Men kigger man på virksomhedernes forventninger om nye medarbejdere, ser billedet anderledes ud. Som Berlingske beskrev sidste uge, forventer kun 18 procent at ansætte flere, mens 32 procent ligefrem forventer færre ansatte. Halvdelen forventer at have samme antal ansatte som nu.

»Vi har mere at lave, men fokus er i første omgang på at øge produktiviteten med de eksisterende medarbejdere, frem for at bruge penge på at ansætte nye, forklarede direktør i transportvirksomheden Schenker, Henrik Dam Larsen til Berlingske.

DI holder i dag sit årlige topmøde i Forum på Frederiksberg, hvor fokus vil være på produktiviteten og Danmarks konkurrenceevne.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere