Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

IBM fortsætter fald fra fortidens tinder

FILE PHOTO: The logo of Dow Jo
IBMs regnskaber er ikke, hvad de har været. For 21. kvartal i træk er omsætningen skrumpet. Reuters/Lucy Nicholson/arkiv

For 21. kvartal i træk er omsætningen dalet for det ikoniske it-selskab IBM.

New York. Der er gået mange år, siden IBM brød frem som producent af computere til først det amerikanske militær og erhvervsliv og senere til private forbrugere.

Siden har selskabets regnskaber også fået et mere dystert skær. Tirsdag aften dansk tid kunne IBM holde liv i den kedelige stime på 21. kvartalsregnskaber i træk, hvor omsætningen skrumper.

Siden selskabet i 1981 satte ICM Personal Computer 5150 til salg for private forbrugere, har forretningen skiftet fokus.

I 2017 forsøger IBM at få salget af dets produkter inden for blandt andet cybersikkerhed og dataanalyser til at udligne det svindende salg af hardware og software. Men selv den mission ser ud til at blive svær.

Væksten i salg af tjenester til den såkaldte sky, hvor brugere kan gemme filer online i stedet på selve hardwaren såsom computeren, har desuden også tabt farten over de seneste tre måneder.

Det samme gør sig gældende for selskabets tjenester inden for kunstig intelligens.

Dermed kan vejen tilbage til fordums storhed blive lang for IBM. Selskabet har selv udpeget en række områder, som i fremtiden skal sikre penge i kassen hos IBM.

Blandt de initiativer, som IBM kalder "strategisk afgørende", steg salget med fem procent i andet kvartal. Det er et stykke under de forventede tocifrede væksttal, som it-selskabet har fremvist i de sidste kvartalsregnskaber.

/ritzau/Reuters

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen