Berlingske Business
LIVE
10:58 Deutsche Bank og Bank of America får bøde på 418 millioner

Hyttefade gør nydanskere klar til arbejdsmarkedet

I Århus kommer nydanskere i såkaldte hyttefade for at blive parate til at et reelt job. Ideen er, at virksomhederne selv er

de bedste til at lære nydanskere at fungere på det danske arbejdsmarked.



I dag er 240 virksomheder med på ideen

om at fungere som hyttefad. Et hyttefad er oprindelig en kasse ude i vandet, hvor fiskerne opbevarer fiskene, indtil de er store nok.

Altså et sted ledige opbevares, indtil de er klar til virkeligheden. Men kun ti virksomheder er aktivt i gang med projektet.



-

Ideen er et par år gammel, og hyttefadene er en slags træningsvirksomhed for ledige. Nydanskerne skal trænes i den

danske virksomhedskultur. Det offentlige kører en blød pædagogisk linje, som er anderledes end i den virkelige

verden. Derfor er det i virksomhedernes interesse at vise nydanskere, at hverdagen på en dansk virksomhed foregår sådan

og sådan, pointerer souschef i Århus Kommunes Arbejdsmarkedsnetværk Jeppe Meinert.



Derfor er håbet, at

antallet af hyttefads-virksomheder vokser til 400 i 2003. For på den måde undgår kommunen af rende rundt med bistandsklienter i

tasken og spørge virksomhederne, om de vil have Muhammed.

Nydanskere nøglen

Både Føtex, Bilka,

McDonald''s og NissenPack A/S i Brabrand er blandt de aktive virksomheder. Leder af Føtex'' integrationsprojekt Carsten Bach

fra Føtex, Storcenter Nord i Århus, pointerer, at de ikke er med i projektet for at være sociale og rummelige,

men fordi de har brug for arbejdskraften.



Når kommunen kommer med en nydansker, forklarer Carsten Bech den ledige, hvordan

verden ser ud i detailbranchen. I starten skal vedkommende lære at møde til tiden og at få det at hente og bringe

børnene til at hænge sammen med skiftende og varierende arbejdstider - og sproget arbejdes der også med. Det forløb

bruges der som regel en-tre måneder på. Og så starter den rigtige jobtræning, hvor den ledige bliver koblet

på en såkaldte jobpilot i en periode. Efter det forløb skal det helst ende ud med et job på normale vilkår.



Føtex

har haft 35 folk igennem hyttefads-ordningen og de ti er fastansatte i dag, mens syv er på vej til ansættelse i en af

de ni andre Føtex-butikker i Århus-området.



- Vi kan sagtens få unge mennesker til at arbejde i Føtex,

men de er som regel på vej videre. Det kniber med at få dem til at blive i virksomheden fremover, siger Carsten Bach,

der mener, at nydanskere derfor er nøglen til løsning af arbejdskraftmangel i detailhandlen.

DA: En omvej

I

DA er holdningen, at hyttefads-ordningen kan være en omvej til ordinær beskæftigelse. For nogle virksomheder fungerer

som hyttefad - uden at den pågældende virksomhed selv har brug for arbejdskraften - og så sendes de ledige videre

til andre virksomheder, der har brug for arbejdskraft. Derfor mener DA, at hyttefadet er overflødigt, fordi de ledige burde direkte

ud i de virksomheder, der har brug for arbejdskraften. Ideen med, at de tidligere aktiveringssteder, eller beskyttede værksteder,

erstattes af reelle virksomheder er god. Hvis altså ikke, at de pågældende virksomheder kommer til at fungere som

opbevaringsteder for ledige.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen