Del : SMS

»Hvis ikke vi gør det nødvendige, vil markedet kollapse helt«

Connie
Connie Hedegaard på talerstolen under COP18 i Doha i december sidste år. Foto:

Sidste udkald for EUs klimakvoter nærmer sig. Connie Hedegaard, EUs klimakommissær, appellerer til Europas hovedstæder om at deltage i en redningsaktion. Ellers vil kvoterne blive »meningsløse«.

Artiklen fortsætter under annoncen

BRUXELLES: Paradokset kan næsten ikke være større. I fredags kaldte Christine Lagarde, chefen for Den Internationale Valutafond, klimaforandringer for »den største økonomiske trussel i det 21. århundrede«. USAs præsident Obama indledte i sidste uge sin anden præsidentperiode med løftet om at revitalisere klimakampen. Mens indbyggerne i de største kinesiske byer er ved at kvæles i smog, så forsøger Kina sig – inspireret af EU – med kvote-systemer, der skal sænke udledningen af CO2.

Men i Europa, der i årevis har været klimaets globale forkæmper med princippet om, at forureneren betaler for sine CO2-synder, er systemet ved at kollapse i en overflod af ubrugte CO2-kvoter, som kan købes til næsten ingen penge. Systemet bliver stadigt mere meningsløst, mens politikerne afholder sig fra at træffe beslutninger.

Situationen huer ikke klimakommissær Connie Hedegaard:

»Jeg har tidligere advaret om, at hvis ikke vi gør det nødvendige på CO2-markedet, så vil det kollapse helt. Enhver kan se, at spørgsmålet nu er, om der skal være et fælles marked eller ej. Hvis man går ind for en fælles løsning, må man støtte de politikker, der er lagt frem og som kan redde markedet.«

Back-loading

Selv om markedet er underdrejet og forlængst har mistet effekten som adfærdsregulator, så mangler Hedegaard opbakning til EU-Kommissionens forslag om såkaldt »back-loading«, hvor man tilbageholder det massive antal kvoter, der er på vej ud på det allerede oversvømmede marked. Formålet er at lade et lavere udbud øge priserne. Senere kan de tilbageholdte kvoter lempes ind på markedet igen inden 2020, hvor en ny aftale skal være på plads.

Ifølge Connie Hedegaard burde det være »en no-brainer« at blive enige om »back-loading«, der skal vedtages med kvalificeret flertal blandt EU-landene og accepteres af EU-Parlamentet, hvor der skal stemmes til februar.

»Italien og Frankrig er på plads, men der er brug for, at et par af de store lande, Tyskland og Storbritannien, der siger, at de er grønne, de også støtter dette initiativ. Det her bør ikke være et problem, der tager måneder at løse. Vi er urimeligt længe om at træffe de nødvendige beslutninger.«

Store industriorganisationer glæder sig over, at prisen på CO2 er lav til gavn for virksomhederne. Skal vi ikke bare dele glæden?

»Det er kortsigtet tænkning, som jeg må advare imod. Måske sparer man penge i dag. Men et kollaps på det fælles CO2-marked vil føre til 27 meget forskellige nationale løsninger. Pludselig vil det erhvervsliv, der handler internt i Europa opleve vidt forskellige måder at prissætte CO2-udledning på. Jeg tvivler på, at man er interesseret i det.«

Hvorfor »back-loading«, når man kan tage et opgør med alle systemets svagheder én gang og lave et helt nyt og mere ambitiøst system?

»Det vil jeg også gerne, men det bedste vil være det godes fjende i den her situation. Det er ikke politisk muligt at gennemføre,« siger Connie Hedegaard.

Klimakommissæren peger på, at Kina, Australien, Korea, Californien og andre lande og stater, der er langt fremme med klimapolitikker, har taget modellen med CO2-kvoter til sig.

»De synes, at det er det rigtige at bruge markedskræfterne til at regulere klimaet med. At sætte et mål på udledningerne og en pris på, hvad det koster at forurene, er enkelt. Det vil være paradoksalt, at netop som resten af verden følger vores eksempel, så falder vores ordning sammen, fordi vi tøver med at lave enkle justeringer.«

Danmark har indtil videre lurepasset i forhold til »back-loading«. Hvad er din forventning til regeringen?

»Hvis Danmark ikke støtter et stærkt klimainstrument i Europa, så ved jeg næsten ikke hvem, der skulle gøre det. Men det kan jeg ikke forestille mig.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere