Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Hveranden leder er ensom

Tal fra Det Danske Ledelsesbarometer viser, at langt over halvdelen af lederne føler sig som den ensomme cowboy, der rider

alene på prærien. Der er koldt på toppen og ingen at snakke med. Næsten ti pct. siger ligefrem, at de i høj grad

føler sig ensomme.


- Lederjobbet er jo ensomt, der er sjældent mange kolleger, og der er derfor ingen at diskutere

problemerne med. Derfor skal vi starte en proces, hvor danske ledere får snakket om deres problemer, siger formand for Ledernes

Hovedorganisation Svend Askær.


For at undgå at blive den ensomme cowboy skal ledere være åbne over for hinanden

om, hvad der kan gøres.


- Det kommer jo an på, hvilken type man er som leder. Man skal jo selv ønske at diskutere

lederens rolle - for føler de ansatte, at de bliver afvist, så kommer de ikke igen. Man skal derfor være enormt

opmærksom på de signaler, man sender, siger Svend Askær, der godt vil gøre op med myten om, at en stærk

leder er den, der beslutter alt selv.


- Den stærke leder behøver ikke selv at træffe alle beslutningerne. Faktisk

træffes de bedste beslutninger i dialog med de ansatte, fastslår han.


Ledernes Hovedorganisation mener derfor, at

netværk er vejen frem. Fra de lederkurser, der holdes, ved de, at ledere nyder at diskutere ledelsesstil i et forum, hvor de

nærmest kan være anonyme.


- Der er ingen kolleger, de kan derfor frit diskutere, hvordan konkrete ledelsesproblemer

tackles. Det er ikke farligt - og de kan måske endda lyve lidt, for ingen kender dem. De kan sparre med hinanden og på

den måde få afprøvet nogle ideer ude at behøve at realisere dem, siger Svend Askær.


Ledernes

Hovedorganisation bruger netop lederkurserne på at skabe ledernetværk. Og til sommer barsler de med et nyt internetsite.


-

Man kan sige, at vi stiller med de fysiske rammer for den virtuelle virkelighed. Vi vil skabe et virtuelt forum, hvor lederne selv

danner de netværk, de har behov fra. Måske udfra arbejdsfunktioner, uddannelse eller interessefællesskaber. Alle

tror jo, at de er unikke - og det skal der være et forum for, siger Svend Askær.



Vigtigt signal

Svend Askær

mener derfor, at mange ledere ville være hjulpet, hvis virksomheden havde en officiel ledelsespolitik.


- Nu har DA og LO

f.eks lavet et oplæg til en bedre integration. Men hvem er det egentlig, der skal udføre det i virksomhederne. Der er

jo netop ikke ansat så mange folk med mærkelige navne i danske virksomheder, fordi topledelsen ikke har meldt deres holdninger

klart ud, fastslår Svend Askær.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen