Del : SMS
Berlingske Business

Hvad er dansk økonomis største udfordring set fra din virksomhed?

DI topmøde
Dansk Industri holdte topmøde i Forum tirsdag d. 29 september 2015. Til årsmødet hos Dansk Industri, hvor bl.a. Lars Løkke Rasmussen og Mette Frederiksen holdt tale og 1.100 erhvervsledere var mødt op. Foto:

Læs hvad en række erhvervsledere på DIs årsmøde ser som de store udfordringer i øjeblikket.

Artiklen fortsætter under annoncen

30BUSPix-DI-aarsmoede-med-m.jpg

Artiklen fortsætter under billedet
Voxpop1
Lia Leffland, Akademiet for de Tekniske Videnskaber. Foto : Simon Skipper

Lia Leffland, Akademiet for de Tekniske Videnskaber

»Vi er i en stærkt stigende global konkurrence. Det sætter fokus på, hvordan vi bliver førende på videnskab inden for teknologi. Hvordan udvikler vi vores forskning og vores uddannelser, så de bedst kan understøtte virksomhederne til at skabe størst mulig indtjening til landet?«

Hvad er problemet?

»Vi uddanner for få ingeniører, mellemteknikere og industriteknikere. Virksomhederne oplever, at de ikke kan rekruttere de medarbejdere, som de har brug for på de områder. Vi skal sikre, at der kommer en fødelinje til virksomhederne fra forskningen og uddannelserne. Vi skal ikke tvinge nogle unge til at tage bestemte uddannelser. Det drejer sig om at sikre, at vi får de studiepladser, der skal til for at opfylde virksomhedernes behov. Det lyder banalt, men det sker bare ikke.«

»På finansloven er vi bekymrede over, at regeringen vil spare 1,4 mia. kr. på forskningen. Ligeledes er det ikke godt, at regeringen vil skære i den pulje, som virksomhederne har til forskningstalenter. Her er et talent, og virksomhederne kan få nogle penge til at bruge vedkommende. Den pulje vil regeringen beskære, og det er ikke godt.«

Artiklen fortsætter under billedet
Voxpop2
Jørgen Tang-Jensen, adm. direktør i Velux. Foto : Simon Skipper

Jørgen Tang-Jensen, adm. direktør, Velux

»Vores største udfordring er, at vi ikke er så konkurrencedygtige, som vi gerne vil være inden for industriproduktionen. Derfor var det godt at høre formanden for Socialdemokraterne, Mette Frederiksen, sige, at vi ikke kan leve af videnarbejdspladser og servicejob alene.«

»Vi skal have nogle flere industriarbejdspladser herhjemme. Hvis vi i Velux flytter vores produktion uden for landets grænser, så flytter udviklingsafdelingen og management også, og så er der ikke mange job tilbage i Danmark.«

»Det er afgørende, at vi bliver mere konkurrencedygtige i en global sammenhæng. Jeg ved ikke, om jeg tør sige, hvad jeg mener svaret på den udfordring er.«

Kan I skaffe job til flygtninge?

»Hvis vi får brug for ny arbejdskraft, kan det sagtens være, men vi vil stille et krav om, at vi taler samme sprog. Men vi står over for nogle voldsomme udfordringer med beskæftigelsen for flygtninge og indvandrere. Det handler om, at vi skal have lysten, evnen og viljen til at integrere flygtningene på en bedre måde, end vi gør i dag. Vi har ikke brug for mere arbejdskraft, som ikke bidrager til vores økonomi.«

30BUSPix-Claus-Hjort.jpg

Artiklen fortsætter under billedet
Voxpop3
Charlotte Mark,  adm. dir., Microsofts udviklingscenter. Foto : Simon Skipper

Charlotte Mark,  adm. dir., Microsofts udviklingscenter

»Vores største udfordring er i høj grad at sikre, at vi har de rette talenter. Det oplevede vi allerede tilbage i 2005. Dengang havde vi 80 stillinger, vi ikke kunne besætte. Det gav anledning til en diskussion i Microsoft om, hvad vi i Danmark kan levere og hvilke opgaver, vi skal udføre. Den diskussion får vi nu igen. Vi skal have langt flere til at søge ind på de tekniske uddannelser, og det skal gå meget hurtigt. For os er det ikke et spørgsmål om at få kvalificerede ansøgere, men at få ansøgere overhovedet.«

»Vi skal ind meget tidligt i de unge uddannelsesforløb og præge dem i retningen af de tekniske uddannelser. Herudover kniber det med lysten til at være lærer i de tekniske fag. Vi kan godt bruge nogle kvindelige lærere.«

Har I brug for flere udlændinge?

»Ja, absolut. Vi skal være åbne over for udenlandsk arbejdskraft. Når vi har kunder i udlandet, skal vi vide, hvilke krav de bliver stillet overfor, når de skal drive virksomhed. Det skal de softwareløsninger, vi leverer, kunne håndtere. Ellers er der andre, som får ordrerne. Her er det godt med udlændinge. Det giver en helt anden form for innovation i stedet for blot at have danske ingeniører.«

Artiklen fortsætter under billedet
Voxpop4
Thomas Schulz, CEO, FLSmidth. Foto : Simon Skipper

Thomas Schulz, adm. direktør, FLSmidth

»Ude i verden bliver Danmark set på meget positivt. Omvendt, hvad jeg ser i Danmark, er en meget stor ydmyghed over for, hvad vi kan. Man kan spørge, hvorfor det er vigtigt for os? Vi har langt de fleste kunder uden for landets grænser. Vi arbejder med mange kunder i Afrika og Asien, og de vil rigtigt gerne lære af os og være som os. Vi er kåret til det land, hvor det er bedst at drive virksomhed.«

»Det er en stor fordel for os. Vi skal promovere det meget mere. Vi tager det for givet, men sådan er det ikke i den verden som er udenfor. De vil meget gerne være som os.«

Har vi talenter nok i Danmark?

»Ja, vi har rigtigt meget talent, men de skal konkurrere noget mere. Vi skal tage flere udlændinge ind, som kan give dem noget mere konkurrence. De udlændinge, som forlader os igen, vil tage de danske værdier med og gøre reklame for dem.

Danmark er et meget lille land, og det ser vi som noget negativt. Men det er det ikke. Det er tværtimod positivt. Generelt skal vi blive langt bedre til at fortælle om det, vi er gode til. På den måde kan vi også tiltrække langt flere udlændinge, som vi kan bruge som arbejdskraft.«

Shopping på Strøget.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere