Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Høj skat på biler i mindst fire år mere

En lempelse af den hårde danske bilbeskatning har lange udsigter. Selv om nye EU-regler kan give klækkelige prisstigninger

på de danske biler til efteråret, afviser de borgerlige partier, at registreringsafgiften kan blive sat ned før engang

efter næste Folketingsvalg.


En lavere skat på arbejde står først på listen, og derfor er de hede ønsker

om at modernisere bilskatterne med et elegant spark sendt ned i bunden af mølposen.


- Vi vil gerne have registreringsafgiften

sat ned, men vi må finde ud af, hvad vi vil bruge pengene til. Og vi har valgt, at skatten på arbejde skal sættes

ned som førsteprioritet, siger skattepolitisk ordfører for de konservative, Charlotte Dyremose.


Skattepolitiske

ordfører i Venstre Peter Christensen er helt enig.


- Det er ikke realistisk, at der sker noget i denne regeringsperiode.

Man kan ikke bruge de samme penge til både at lette bilskatten og sætte skatten på arbejde ned. Vi kan ikke få

råd til begge dele, siger Peter Christensen.


Den klare melding fra Venstre og de konservative kommer til trods for, at EU

er på vej med nye regler for bilhandelen i EU-landene. De kan i yderste konsekvens komme til at betyde, at bilpriserne i Danmark

stiger med over 12,5 pct. til efteråret, fremhæver Dansk Automobilforhandlerforening.


Målt i kroner og øre

vil det få registreringsafgiften til at stige, og beskatningen af de danske bilister vil blive skærpet. Men Peter Christensen

maner til besindighed, og han tror ikke på, at danskerne kommer til at betale ekstra for deres biler, som følge af de

nye EU-regler.



Billigere reservedele

- Det er for tidligt sige, om danskerne kommer til at opleve højere bilpriserne

til efteråret. Jeg tvivler på, at hele stigningen vil bliver overført til forbrugerne. Det kan konkurrence mellem

bilproducenterne være med til at forhindre, siger Peter Christensen, der godt kan forestille sig, at bilforhandlerne går

ind og sætter priserne på reservedelene ned, hvis det til efteråret kommer til at koste flere penge at købe

en ny bil.


Eneste lille dør, der står på klem, er en ny rapport fra konsulentfirmaet Cowi. Den er bestilt

af EU-Kommissionen og belyser, om der kan justeres på bilafgifterne, så de bliver mere miljøvenlige.


En lidt

lavere registreringsafgift og en højere årlig afgift, lyder modellen. Størrelsen af den årlige afgift, vil

så afhænge af, hvor meget den enkelte bil belaster miljøet.


De konservative vil meget gerne justere på

skatten i den retning, hvis det kan ske uden, at regeringen mister nogle penge. Venstre er mere forbeholden over for tanken.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen