Berlingske Business
LIVE
08:10 Nu går Facebook ind i kampen om dine brugte ting - vil være seriøs konkurrent til DBA 

Hjort presser parterne på arbejdsmiljøområdet

Med kniven for struben har LO og DA haft deres sidste møde i det såkaldte strukturudvalg, der skal komme med anbefalinger

til beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen om fremtidens arbejdsmiljø i virksomhederne.



Beskæftigelsesminister

Claus Hjort Frederiksen (V) skrottede straks efter sin tiltrædelse for et år siden, den tidligere arbejdsminister Ove

Hygums planer for arbejdsmiljøet.



Det var dels en udbygning af BST - og så tvungne arbejdsmiljøafgifter,

der ville blive betalt tilbage via et arbejdsmiljøcertificat, hvis der var styr på arbejdsmiljøet.



Parterne

fik så opgaven af finde nye løsninger - og det er der knoklet med i strukturudvalget.



Både arbejdsgiverne

og lønmodtagerne holder nu kortene tæt ind til kroppen - og vil ikke afsløre, hvilke anbefalinger de vil diske

op med. Beskæftigelsesministeren har spillet hårdt ud med parolen: "Find ud af noget, ellers....".



Og

det er den pisk parterne er presset af. De ved ikke, hvad regeringen disker op med af arbejdsmiljøregler, hvis de ikke selv

finder nogle brugbare løsninger.

De positive briller

Claus Hjort Frederiksen er 100 procents tilhænger af,

at aftalerne om arbejdet med arbejdsmiljøet skal ske ude på de enkelte virksomheder - i fuld fordragelighed mellem ledelse,

medarbejdere, fagforening og arbejdsgiverforeninger. Som det f.eks er sket med mobning og seksuel chikane.



Han mener også,

at lovgivningen og reglerne skal have de positive briller på. Virksomhederne skal kunne se en fordel af at gøre noget

for miljøet. Derfor blev arbejdsmiljøafgifterne skrottet, fordi pisken kom før guleroden.



- Skal der føres

tilsyn med alle virksomheder, som den tidligere regering ville, så vil det tage 20 år, før man når ud til

dem alle. Det nytter ikke at kræve penge fra alle virksomheder, det giver dem intet incitament til at gøre noget for

miljøet, siger Claus Hjort Frederiksen.



Regeringen tror altså ikke på tilsynsvejen - men efterlyser en metode, hvor

arbejdsmiljøsynderne kan blive straffet.



- Og her er parterne nødt til at påtage sig forpligtelserne - og

jeg er ekstrem lydhør, påpeger ministeren.

BST problemet

Ifølge ErhvervsBladets oplysninger er det svære

punkt mellem parterne BST-udbygningen, der er blevet sat i bero.



Lønmodtagerne var i prinicippet fuldt tilfredse med Ove

Hygums lovinitiativer på arbejdsmiljøområdet - og mener, at den borgerlige regering har sat arbejdsmiljøarbejdet

tilbage.



Men arbejdsgiverne er fuldt på linje med regeringen. Det er udtryk for russisk planøkonomi, at alle virksomheder

skal betale til BST-ordningen. Uanset om de bruger systemet eller ej.



Derfor vil arbejdsgiverne som minimum have afskaffet BST''s

monopol på arbejdsmiljørådgivning, så markedet bliver mere efterspørgselsstyret. Der skal altså

kun betales for det, man får.



Arbejdsgiverne vil have en uvildig organisation til at sortere arbejdsmiljøsynderne

fra de gode.



Det sidste møde i strukturudvalget var i onsdags og nu skal der kun lige rettes nogle småfejl, hvorefter

parternes anbefalinger sendes til Arbejdsmiljørådet. Herefter sendes den til beskæftigelsesminister Claus Hjort

Frederiksen, der i februar tager stilling til de konkrete anbefalinger.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen