Berlingske Business
LIVE
12:00 Kinesisk bilproducent vil byde på Fiat Chrysler

Her er ugens vindere og tabere

Ugens op- og nedture i dansk erhvervsliv
Arkivfoto: Ida Marie Odegaard, Mike Blake, Linda Kastrup, Michael Bothagen, TT News Agency, Henning Bagger.

OPTURE:

Borgen igen igen

Han er ikke til at komme udenom på denne liste over ugens opture: Danske Banks succesfulde topchef, Thomas Borgen. Torsdag offentliggjorde landets største bank sit regnskab for årets første seks måneder. Regnskabet slog analytikernes forventninger og bød på en opjustering af målene for hele året. Selv om investorerne ikke umiddelbart var begejstrede og sendte aktien en anelse ned, sætter regnskabet endnu engang en streg under den succesfulde transformation, som den engang så udskældte bank har undergået. Thomas Borgen blev topchef i 2013 i en bank, der lå ned i kølvandet på finanskrisen. Siden er kundetilfredsheden steget og omdømmet forbedret, hvilket Danske Banks problemer med hvidvask i Estland ikke har rokket ved. En del af strategien har tilsyneladende været at bevæge sig ind på nyt territorium for den traditionelle blå og borgerlige bank. Det så man sidste år, da Thomas Borgen advarede mod topskattelettelser, og på årets Folkemøde på Bornholm i en opsigtsvækkende debat i høj grad fandt fælles fodslag med S-formand Mette Frederiksen.

Artiklen fortsætter under billedet
21BUSBorgen-122026.jpg
Thomas Borgen, Danske Bank


Netflix runder 100 mio. brugere

Den amerikanske streamingtjeneste Netflix synes ustoppelig. I denne uge offentliggjorde Netflix et fremragende regnskab for årets andet kvartal, hvilket foreløbig har sendt aktien op med 16 procent i denne uge. Samtidig markerede regnskabet en slags milepæl for Netflix. I andet kvartal har 5,2 mio. nye kunder tilmeldt sig Netflix, og med den store kundetilgang runder streamingtjenesten for første gang 100 mio. brugere. Så tillykke til Netflix, der har fået vendt TV-branchen på hovedet og efterladt traditionelle TV-kanaler med faldende seertal. Samtidig kunne den britiske finansavis Financial Times dog også skrive, at cheferne i Netflix er ualmindeligt dygtige til at ramme deres bonusmål. Måske lidt for dygtige? Financial Times har gennemgået, hvor beskeden forskel der er mellem de mål for indtægter, som Netflix stiller op, og den faktiske omsætning. Direktørerne i verdens største streaming­tjeneste formår nærmest at ramme plet på deres bonusmål hver gang, og det får investorer og skatteeksperter til at spekulere i, om der er fusk med i spillet, så Netflix kan trække bonussen fra i skat.

Artiklen fortsætter under billedet
21BUSnetflix-122426.jpg
Netflix i heftig ekspansion

Cellospillende biotekinvestor forgyldes

Biotek-investoren Florian Schönharting rydder måske ikke avisforsider og er heller ikke blandt landets bedst kendte erhvervsfolk. Men få har som ham haft succes som biotekinvestor i en uforudsigelig branche fyldt med spildte milliarder. Nu står Florian Schönharting, der er stifter og bestyrelsesformand i selskabet Forward Pharma, til at få udbetalt et kæmpe udbytte fra selskabet i kølvandet på et forlig tidligere på året. Børsen skrev torsdag, at Forward Pharma udbetaler et ekstraordinært udbytte på 6,8 mia. kroner. Den beslutning vil forgylde selskabets investorer, herunder Florian Schönharting, der kontrollerer 54,73 pct. af aktierne på vegne af en række investorer og sig selv. Florian Schönharting er en pioner inden for dansk biotek. Allerede som 22-årig i begyndelsen af 1990erne blev han ansvarlig for Bankinvests biotekinvesteringer, og han er især kendt som manden, der var fødselshjælper for det dansk-amerikanske biotekfænomen Genmab. Samtidig er han cellist på højt niveau, uddannet hos Claus von Bülow og Ib Hermann fra Det Kgl. Kapel.

Artiklen fortsætter under billedet
24BUSPix2-Florian-Schnharti.jpg
Florian Schönharting, Forward Pharma

NEDTURE:
Bjørn Kjos og Norwegian nu uden vingesus

Så sent som i marts 2017 blev Norwegians ejer, Bjørn Kjos, hædret i et stort interview i Euroman. Han havde gjort lavprisselskabet til Nordens største med lave priser og store armbevægelser, men i denne uge forsvandt en del af vingesuset. Norwegian har netop aflagt regnskab for årets første seks måneder med et underskud på næsten en mia. norske kroner. De sidste tre måneder i kvartalet så pænere ud, men det skyldes frasalg af bankaktier. Selve flyselskabets kerneforretning synes vingeskudt. I hvert fald har aktionærerne sendt Norwegian-aktierne ned med 25 procent. Det betyder, at SAS for første gang i fem år har overhalet Norwegian i markedsværdi. Bjørn Kjos kan samtidig læse, at analytikerne ser SAS i bedre form end Norwegian, når de kigger i krystalkuglen. SAS har givet overskud de seneste par år, har et spareprogram i gang og synes ifølge analytikerne at have fundet taktstokken. Norwegians vækstambitioner lider til gengæld under enorm gæld­sætning, og ifølge en norsk analyse måtte Norwegian sælge aktier i Norwegian Bank for at undgå problemer med bankerne.

Artiklen fortsætter under billedet
21BUSKjos-121914.jpg
Bjørn Kjos, Norwegian

Casper von Koskull på baghjul

Casper von Koskull har stadig sin første positive historie til gode. Uroen om placering af Nordeas hovedsæde ulmer stadig, og den endelige beslutning er nu flyttet til september. Det blev besluttet, da den nordiske storbank offentliggjorde kvartalsregnskabet torsdag. Nok tjener Nordea milliarder af kroner, men banken levede ikke op til analytikernes forventninger, og det gør særligt ondt, når konkurrenten, Danske Bank, samme dag opjusterer forventningerne til års­regnskabet. Det er små marginaler, der udgør forskellen mellem de to banker, men det siger omvendt alt om, hvilken vej vinden blæser. Efter at Danske Bank i et årti var hægtet af feltet, ligger banken nu i den gule førertrøje, mens Nordea er faldet ned gennem feltet. Det skyldes ikke kun de lidt sløje resultater fra Nordea, for ser vi alene på dem, er det uretfærdigt at dømme Casper von Koskull hårdt. De tunge ben skyldes nedslidning fra dårlige nyheder. Panama-papirerne, forældet teknologi, direktørflugt i Danmark og senest den uskønne kamp på den politiske scene om placering af hovedsædet, som nu fortsætter i flere måneder.

Artiklen fortsætter under billedet
21BUSKoskull-121746.jpg
Casper von Koskull, Nordea

​Danfoss-arving pakker milliontab

Et godt råd til alle iværksættere. Pas på med at bruge begrebet »Swip« i et nyt produkt. Nordea forsøgte med Swipp og lod en aldrende studievært spørge danskerne, om de har fået swip. Det grinede de af i banken, men de unge valgte MobilePay. I en grad så Nordea måtte følge de unge og melde sig under MobilePays faner. I Sønderjylland sidder Danfoss-arvingen Peter Mads Clausen med pakker af milliontab. Han er medinvestor i Swipbox, der har tabt 73 mio. kroner siden 2012. Swipbox har svært ved at finde sin model, der oprindelig blev skabt for at udvikle selv­betjenings­anlæg til postvæsenet, men da PostNord begyndte at udvikle egne løsninger, sadlede Swipbox om. De havde set lyset i den øgede e-handel og ville nu bringe pakker ud direkte fra producenten til kunden. Udfordringen for Swipbox er, at den skal investere kraftigt i en international ekspansion, og det koster buler af penge. Swipbox’ egenkapital er nu negativ med tre mio. kroner, og gælden er vokset til 45 mio. kroner. Swipbox har teknologien, men har ejerkredsen også evnen til at skabe en forretning?

Artiklen fortsætter under billedet
21BUSPeter-Mads-Clausen-121.jpg
Peter Mads Clausen, investor i Swipbox

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen