Berlingske Business
LIVE
16:21 Parken-aktien stiger minimalt før FCKs skæbnekamp

Her er ugens op- og nedture

316723460.jpg

UGENS OPTURE:

Fornemmelse for filantropi og kapitalisme

Hænger filantropi og rå kapitalisme sammen? I allerhøjeste grad. Se nu eksempelvis Realdania-fonden - som reelt er en forening. Finansfolkene i Realdania knokler for at få det højest mulige afkast af den 22 mia. kroner store formue.

Det gav et afkast i 2016 på 2,4 mia. kr., svarende til 11,7 procent, og det placerer sig ganske udmærket blandt pengeforvalterne.

Realdania-chefen Jesper Nygård har formået at børste støvet og højtideligheden af Realdania-fonden og få den til at fremstå som en moderne filantropivirksomhed med en ægte interesse for kulturen, bylivet og det at bo – forskning i og udvikling af livskvalitet. Formuen i Realdania stammer fra de reservefondsbidrag, som boligejerne igennem Kreditforeningen Danmark sparede op igennem et par menneskealdre. Realdania har med sin størrelse og magt­arrogance tidligere været beskyldt for at fylde for meget. Nygård har formået stadig at fylde meget i den verden, men også formået at gøre det på en inddragende og mere demokratisk måde. Det er ikke så tosset et skudsmål at bære rundt på.

Artiklen fortsætter under billedet
Aaa

Benzin i burgeren

Respekt. Hvem havde lige set, at en nedlagt tankstation på et ikke særligt attraktivt sted i Københavns inderby, mellem St. Kongensgade og Borgergade, pludselig kunne udvikle sig til en verdenskendt burgerbar.

Men det er faktisk, hvad der er overgået Gasoline Grill efter blot et enkelt år. Direktør og medejer af Gasoline Grill Klaus Wittrup er selvsagt begejstret og gør nu klar til at udvide forretningen med en kæde af burgerbarer – med nogenlunde samme koncept må man formode.

Det var den amerikanske nyhedstjeneste Bloomberg, der pludselig en dag fandt vej til Gasoline Grill og fra det begrænsede sortiment fandt en burger, der nu hører til blandt verdens 27 bedste burgere. Konceptet er enkelt, begrænset sortiment, men til gengæld med masser af kvalitet.

Det gav iværksættervirksomheden overskud i det allerførste regnskabsår.

Nu kommer så den svære proces med at finde balancen mellem ekspansion og bundlinjen.

Artiklen fortsætter under billedet
21BUSklaus-wittrup-125123.jpg
Klaus Wittrup er økonom, og manden bag burgerrestauranten Gasoline.

 

Gør som Rørsted – drop en bestyrelsespost

Den ombejlede danske topchef Kasper Rørsted fra den tyske sportstøjkoncern Adidas har besluttet at droppe ud af bestyrelsen i Danfoss. Ganske enkelt fordi Rørsted har for travlt med at passe sit job hjemme i den lille tyske by, Herzogen­aurach, hvor Adidas har hovedkontor.

Det kunne en række topledere lære af.

Gossipredaktionen har svært ved at forstå, at topchefer kan passe deres respektive job, samtidig med at de flintrer og farer rundt til bestyrelsesmøder i andre virksomheder. Ud over en enkelt post for at få inspiration udefra. Således er det her på redaktionen rodfæstet, at juniorgossipperen højst må have én ekstern post uden for Pilestræde.

Kasper Rørsted er et af de hotteste navne i tysk erhvervsliv, og et godt gæt er det, at han ville kunne vælge og vrage mellem en række bestyrelsesposter, både i Danmark og i udlandet. Foreløbig har han fået en god start i Adidas. Lidt bunp på vejen, men samlet set er aktiekursen steget, siden Rørsted tog løbeskoene på i Adidas i oktober 2016.

Artiklen fortsætter under billedet
21BUSKasper-R-rsted-125213.jpg
Kasper Rorsted, CEO of the sportswear manufacturer Adidas, poses prior the company's annual press conference in Herzogenaurach, southern Germany, on March 8, 2017. / AFP PHOTO / Christof STACHE


UGENS NEDTURE:
Ridser i den glittede overflade

Det er en speciel ting, at en »undersøgelse« og en efterfølgende sænkning af anbefalingen fra en bank som Carnegie kan have så stor effekt for en virksomhed.

Men for smykkeproducenten Pandora og dermed for topchef Anders Colding Friis, fik det en meget håndgribelig effekt, da Carnegie forleden sænkede sin anbefaling, fordi man i en undersøgelse konkluderede, at salget i Pandora var faldet i årets første kvartal.

Det budskab blev der lyttet til i markedet, og Pandora-aktien styrtdykkede i en grad, så investorerne mistede op mod ti mia. kr. på blot en dag.

Anders Colding Friis må have bandet over meldingen fra Carnegie og deres Pandora-analytiker, Lars Tøpholm. Men ud over at bande reagerede han også med en børs­meddelelse torsdag, hvor man fastholdt forventningerne og i øvrigt lovede at guide og kommunikere bedre fremover. Det trak op igen for Pandora-aktien, men det ændrer ikke på, at den underliggende tro på Pandora fik et slag – og hvor alene fakta nu kan sikre fremtidig aktiero.

Artiklen fortsætter under billedet
21BUScolding-2-130242.jpg
BMSOLO - obs solo Beringske Business Magasin indtil efter 28. oktober 2016. Pandora Anders Colding Friis


Det er dyrt at skulle være fornem

Jeg har været igennem det »nye« Illum midt i København. Min fornemmelse var klar: Jeg havde svært ved helt at føle mig hjemme i det nyindrettede og meget fornemme stormagasin – og storindkøb blev det i hvert fald ikke til.

Noget tyder på, at hovedparten af de potentielle kunder har haft samme fornemmelse. Faktum er i hvert fald, at Illum har haft endnu et dårligt år med et minus på knapt 100 mio. kr., og at direktør Jeanette Aaen står med noget at en opgave med at få løftet Illum fra underskud til overskud – og måske i endnu højere grad med at få enten justeret udbuddet til de kunder, der findes, eller få fundet de kunder, som kan skabe tilstrækkeligt med salg.

Det er jo ret nye italienske ejere, som har drejet Illum, og som vil skabe et fornemt hus fyldt med de dyreste mærker. Ingen tvivl om, at Illum er flot. Men heller ingen tvivl om, at det stiller krav til kunderne. Mon ikke en del af de potentielle kunder skal findes blandt velhavende turister. For jeg tillader mig at tvivle på, at »lille« København alene indholder tilstrækkeligt med købestærke kunder,

Artiklen fortsætter under billedet
21BUSJeanette-Aaen-124752.jpg
Jeanette Aaen, topchef i Illum.


Sødt-surt fra Dansk Supermarked

Jeg står tilbage med en lidt sød-sur smag i munden, efter at Dansk Supermarked fremlagde regnskab tidligere på ugen.

For topchef Per Bank er udfordret på dele af forretningen, hvor det er svært at skabe vækst, og hvor kunderne tænker pris, pris, pris.

Det kan ses på bundlinjen i den store dagligvarekoncern, hvor underskuddet faldt i 2016, og hvor en satsning i UK endte med at koste rigtigt dyrt.

Når det alligevel ikke er så skidt for Dansk Supermarked, skyldes det jo, at selskabet og Per Bank ruller en bred vifte af initiativer og nyansættelser ud, som skal revitalisere koncernen – og ikke mindst vigtige Netto.

Netop Netto har længe set småstøvet og trist ud. Ny direktør, nye forretninger og ny indretning skal friske kæden op, og mon ikke det kommer til at virke, selv om det selvsagt ikke bliver gratis at skabe Netto Version II.

Så triste tal skal ændres via store investeringer. Når vi ser en positiv effekt, har vi en plads klar på vinderlisten.

Artiklen fortsætter under billedet
21BUSPer-Bank-124701.jpg
BMINTERN - BMINTERN - Bilka direktÔøΩr Per Bank fortÔøΩller om koncernens fremtid efter MÔøΩrsk, og om samarbejdet med store-in-stores i Bilka, sÔøΩ som amerikanske Starbucks.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen