Del : SMS
Berlingske Business

Her er netbutikkerne der tjener kassen i 2012

nethandel
Foto: Karen Bleier/AFP

Danske netbutikker tjener flere penge. Fra 2009 til 2011 er resultatet før skat steget med 146 procent og flere kan nu fremvise et tocifret millionoverskud efter skat. Det viser en ny brancheanalysen foretaget af Berlingske Research. Se hvem der tjener kassen, og hvem der kæmper med røde tal.

Artiklen fortsætter under annoncen

En håndfuld danske netbutikker har skabt en guldrandet forretning, mens andre lider. På tværs af branchen ser det dog rigtigt godt ud. Trods finanskrise og den deraf formindskede forbrugslyst har virksomhederne i analysen oplevet en fremgang i resultatet efter skat over den treårige analyseperiode på 146 procent. Et overskud særligt båret af de fire virksomheder Lauritz.com A/S, Pompdelux ApS, Smartguy A/S og Trendsales ApS, som alle har tocifrede million overskud, men fem virksomheder har røde tal på bundlinjen.

Kontinuerlig vækst

Ser man isoleret på de seneste to regnskabsår, er det dog gået lidt tilbage i branchen som helhed, hvilket skyldes en enkelt virksomheds voldsomme nedgang i både omsætning og resultat. Ser man bort fra den ene virksomhed, er det tydeligt, at handel på nettet er inde i en kontinuerlig positiv udvikling med vækst i både omsætning og indtjening. Analysen af netbutikker omfatter 18 selskaber. Udvælgelsen er foretaget med udgangspunkt i FDIH’s dansk e-handelsanalyse. Virksomheder er kun medtaget hvis det er rene e-handlere, og har mindst tre års regnskaber og regnskaberne er offentligt tilgængelige. På baggrund af regnskabstallene udarbejdes nøgletal for hver enkelt virksomhed og for branchen. Tal for omsætning bliver kun oplyst i få regnskaber og indgår derfor ikke i analysen. Analysen er udarbejdet ud fra virksomhedernes tre seneste årsregnskaber.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere