Del : SMS

Henning Kruse: Hysterisk kritik af Danske Bank

Kruse
Henning Kruse Petersen, den forhenværende formand for Finansiel Stabilitet, mener, at kritikken af Danske Bank og bankerne generalt er helt forfejlet. Foto:

I sit første interview, siden han trådte af som formand for Finansiel Stabilitet, langer Henning Kruse Petersen hårdt ud efter mediernes behandling af Danske Bank og finanskrisen i en bredere forstand.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kritikken af Danske Bank er blæst helt ud af proportioner, og den journalistiske dækning af finanskrisen er ensidig og ukvalficeret. Sådan er meldingen fra Henning Kruse Petersen i hans første interview siden afgangen som formand for Finansiel Stabilitet, hvor han i nogle dramatiske år var med til at håndtere og opleve den alvorligste finanskrise siden 1930erne på tætteste hold.

I særdeleshed forarges han over den massive kritik, som Danske Bank er blevet mødt med over den seneste tid, fordi banken har indført et såkaldt »abonnement« for kunder med engagementer på under 750.000 kroner.»Det er meget prekært at se, hvordan der er gået fuldstændig journalistisk selvsving i den på grund af et gebyr i Danske Bank. Der må være nogen, der har en anden dagsorden end at bedrive oplysende og lødig journalistik. Det er helt ude af proportioner at hive så lille et spørgsmål op på så stort et niveau med utallige forsider. Det er en ejendommelig prioritering af stoffet,« lyder salutten fra Henning Kruse Petersen, der i sin karriere også var direktør i blandt andet Nykredit.Han mener, at den offentlige debat i Danmark er præget af en række paradokser og modstridende krav. For på den ene side kom der i kølvandet på finanskrisen en byge af krav om øget kontrol med bankerne, og på den anden side har man så ikke lyst til at betale den pris, som blandt andet de skrappe kapitalkrav vil medføre.»På den ene side øger man bankernes omkostninger, og på den anden side må det så heller ikke koste noget. Det er helt på månen og to størrelser, der er uforenelige. Den virkelighed findes ikke. Omkostningerne ved at drive en finansiel virksomhed vil stige, og derfor vil priserne også gøre det i de kommende år. Alternativet er at drosle aktiviteten ned, og det er der vel heller ikke nogen, der ønsker,« siger han.

Abonnement og kundefordele

Sidste fredag fremlagde Danske Bank sit nye privatkundeprogram, som blandt andet indeholdt det omdiskuterede abonnement samt en række nye fordele for kunder med større engagementer. Bankens ledelse i skikkelse af direktør Tonny Thierry Andersen begrundede det nye gebyr med, at kunderne blot skal dække de omkostninger, som banken har ved at stille en konto til rådighed for dem.

Alligevel rejste der sig et akut ramaskrig på blandt andet de sociale medier, hvor stribevis af kunder truede med at forlade banken. Kritikken blev taget op af medierne, og i de følgende dage har avisernes forsider og de store TV-udsendelser været præget af kritiske nyheder om den nye gebyrordning. I spidsen for modstanden står – foruden kunderne – også en række eksperter, Forbrugerrådet samt politikere, hvoraf nogle har luftet muligheden for et lovindgreb. En helt hysterisk reaktion, mener Henning Kruse Petersen.»Der er ikke noget, der er gratis. Det er kun et spørgsmål om, hvem der skal betale. Vi står i en situation, hvor vi skal lægge en alvorlig finanskrise bag os. I en sådan situation er det for det første afgørende, at bankerne får en indtjening – men også at de som grundlag for denne indtjening får fordelt de omkostninger, der er knyttet til at drive banken, på en hensigtsmæssig og retfærdig måde. Det betyder, at man selvfølgelig skal lægge gebyrerne der, hvor omkostningerne er. Det gør alle andre virksomheder, hvorfor skulle Danske Bank så ikke? For mig at se er det en beskeden betaling for adgangen til en konto med Dankort eller lignende, der ofte bruges flittigt, og som der ikke er politisk dækning for at lægge gebyr på. Selvfølgelig skal kontohaver betale for det. Jeg har fuld respekt for det,« siger han.

Journalistikkens rolle

Men derfor er det vel stadig fuldstændig forståeligt og på sin plads, at medierne stiller de kritiske spørgsmål til ledelsen i landets største bank, som de almindelige kunder ikke har mulighed for at stille? Det er vel netop journalisternes arbejde?

»Både ja og nej. Det er måske en ny standard, at man skal betale et grundgebyr for at have en konto i en bank. Det er måske en ny standard, at der ikke ligger kolde kontanter og venter på én i enhver bank. Det må vi vænne os til oven på denne finanskrise, som har været fantastisk kostbar for bankerne.«Henning Kruse Petersen, der i sin tid som formand for Finansiel Stabilitet var med til at lægge over ti banker i graven, reagerer imidlertid ikke kun på mediernes dækning af Danske Banks nye initiativ. Generelt finder han, at de fleste danske journalister fortæller en alt for unuanceret historie om finanskrisen.Han langer blandt andet ud efter dokumentarserien »Sikke en fest«, som blev sendt af Danmarks Radio for nogle måneder siden. Her forsøgte man at kulegrave finanskrisen og udpege dens skyldnere ved blandt andet at kigge kritisk på Nationalbanken, de enkelte banker, Finansrådet og det politiske system.I en af udsendelserne kom det frem, at den såkaldte »upside-model« – som skulle give staten en andel af gevinsten, hvis bankernes aktiekurser steg – blev taget ud i sidste time under forhandlingerne af Bankpakke 2 i 2009.»Så trækker man en professor ind, der kan fortælle, at staten er gået glip af 24 milliarder, hvilket er helt ude i hampen. Professortitlen kan ikke være beskyttet, når man kan bære den og sige sådan noget vrøvl. Den dokumentar var noget journalistisk makværk, og der er generelt en manglende lyst til at fortælle, hvordan virkeligheden faktisk var, såsom at skatteyderne ikke har tabt en krone på bankpakkerne. Tværtimod har de tjent milliarder, hvis man gør det op krone for krone. Bankerne har betalt i dyre domme for den assistance, de fik,« argumenterer han og tilføjer:»Journalisterne svigter fælt, når de skal fortælle den brede historie om finanskrisen på en nuanceret, ordentlig og sober måde. Det er sørgeligt, for det er et utroligt alvorligt emne.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere