Del : SMS
Berlingske Business

Helten i Novo

Jakob Riis
Jakob Riis, direktør for Global Marketing og Medical Affairs i Novo Nordisk, har haft mange muligheder for at komme frem i rampelyset, men det er ikke noget, der interesserer ham. Ifølge hans venner skyldes det et højt selvværd, som har gjort, at han aldrig har haft behov for at gå tre skridt for langt for at skulle ud og imponere. Foto:

Om få dage går det store lanceringsmaskineri i gang hos Novo Nordisk. Det sker, når den formelle godkendelse af selskabets nye langtidsvirkende insulin tikker ind. Hvis lanceringen af et nyt lægemiddel med milliardpotentiale skal gå godt, kræver det en klar strategi og en helt særlig organisation. Novos topledelse har lagt opgaven i hænderne på Jakob Riis. Business Søndag har mødt manden, som ingen i Novo Nordisk vil blive overrasket over at se som topchef Lars Rebiens afløser.

Artiklen fortsætter under annoncen

Novo Nordisks pressechef inspicerer Jakob Riis, direktør for global marketing, forud for interviewet. Han er lige landet med morgenflyet fra Washington, og uanset hvordan man griber en natlig tur over Atlanten an, kan det være svært at se frisk og nystrøget ud, når flyet lander.

»Du er ikke krøllet,« konstaterer hun med en vis overraskelse i stemmen. Jakob Riis flækker i et stort grin og fortæller, at han for første gang nogensinde har benyttet sig af loungen i Kastrup Lufthavn for at kunne se nogenlunde præsentabel ud for fotografen.

46-årige Jakob Riis er en mand med en resultatliste, der i de fleste andre virksomheder ville gøre ham selvskrevet til enten at blive headhuntet af konkurrenterne eller rykke op i koncernledelsen.

Alligevel er det de færreste uden for Novo Nordisk, der kender ham, for at smukkesere sig for at komme i rampelyset er ikke noget, Jakob Riis normalt går meget op i.

Ikke desto mindre er Jakob Riis formentlig den Novo-ansatte uden for Novo Nordisks koncernledelse, der i øjeblikket har størst indflydelse på den kommercielle udvikling i Danmarks mest succesrige virksomhed, og hans navn bliver oftere og oftere nævnt, når medlemmer af koncernledelsen fortæller om, hvad der sker i selskabet.

Intern heltestatus

Internt i Novo Nordisk har han nærmest opnået heltestatus, efter at han i perioden 2008 til 2010 stod i spidsen for selskabets til dato mest succesfulde lancering af et nyt lægemiddel, nemlig diabetesmedicinen Victoza, som efter blot tre år på markedet i år ventes at nå et salg på mellem otte og ni milliarder kr. Det gør lanceringen til en af de mest succesrige i medicinalbranchens historie, og internt i Novo Nordisk taler man åbent om, at Jakob Riis er selvskrevet til at nå helt til tops i virksomheden.

Muligheden er der. Selv om Novo Nordisk tidligere på året meddelte, at koncerndirektør Lars Rebien Sørensen forlænger sin kontrakt med tre år til 2019, så åbnede bestyrelsesformand Sten Scheibye i marts i år i Berlingske Business for en udvidelse af koncernledelsen.

»Absolut, og det er på dagsordenen (i bestyrelsen, red.). Det er altid en udfordring, men hvis du har de rette folk neden under koncernledelsen, er det en meget udramatisk ting. og vi vil se det. Sandsynligvis i de næstkommende år,« sagde Sten Scheibye den gang.

Men hvad er det, der gør Jakob Riis til en mand med topchefpotentiale, og en mand, som Novo Nordisks koncernledelse tør betro ikke blot lanceringen af Victoza, men hele perlerækken af kommende lanceringer af nye lægemidler til behandling af diabetes, fedme og blødersygdomme i de næste to-fire år? Intet mindre end seks til otte lanceringer, heraf flere simultant, kan det blive til, om alt går vel, med lanceringen af Victoza til fedmebehandling som den største.

Og hvordan er det gået til, at det er den internationale marketingdirektør, hans stab i hovedkvarteret på 300 mand og de omkring 2.000 marketingmedarbejdere verden over, der er kommet til at stå med ansvaret for at drive de helt afgørende operationer i Novo Nordisk og dermed træffe hovedparten af de beslutninger, som skal sikre, at Novo Nordisk bevarer og udbygger sin position som verdens førende inden for diabetes?

Han vælger, hvad han mener er rigtigt

For at finde svaret begynder vi i Gentofte, hvor Jakob Riis blev født for 46 år siden som den yngste i en søskendeflok på fire. Her voksede han op i en foretagsom familie, hvor det at tage ansvar og yde et bidrag kom ind helt fra begyndelsen.

Jakob Riis’ far er pensioneret overlæge og professor i intern medicin på Københavns Universitet, Povl Riis, der er kendt som en særdeles foretagsom herre. Ud over en karriere som internationalt anerkendt forsker i mave-tarm-sygdomme, er Povl Riis bl.a. kendt for i årtier at arbejde for en mere åben og etisk tilgang til lægefaget. Og han har blandt andet været formand for Den Centrale Videnskabs-etiske Komité – den komité, der bl.a. tager stilling til, om medicinalindustriens forsøg foregår på forsvarlig vis.

Efter gymnasiet valgte Jakob Riis at uddanne sig til forstkandidat fra den daværende Landbohøjskole, og efterfølgende tog han en ph.d. i økonomi og statistik. Den lidt usædvanlige baggrund for en karriere i medicinalindustrien deler han med sin øverste chef, Novos koncerndirektør Lars Rebien Sørensen.

At Jakob Riis valgte den vej overrasker ikke dem, der har kendt ham siden gymnasie-tiden. Jakob Riis er på mange måder en main stream-erhvervsmand og så alligevel ikke. Han vælger, hvad han mener er rigtigt. Hvis der er tre muligheder, så vælger han måske at afprøve en fjerde, fordi han er sikker på, at det er den rigtige, lyder beskrivelsen. Det har også afspejlet sig senere i hans karriere i Novo Nordisk, som begyndte, da han i 1996 kom til virksomheden for at arbejde som farmakonom. I 2001 drog han f.eks. til USA, hvor han arbejdede som salgschef i Pittsburg i et job, som betød, at han var helt ude og besøge lægerne. Det var et job, der ikke fremstod som karrierefremmende i traditionel forstand, men for Jakob Riis virkede det, og i 2002 var han tilbage på den slagne vej som marketingdirektør i Japan, inden han i 2005 blev udnævnt til direktør for international marketing.

Allerede inden han fik ansvaret for international marketing, var kollegerne rundt om i organisationen begyndt at lægge mærke til den garderhøje dansker.

Kun én karriereretning

Amerikanske Brian Hilberdink, der i dag er daglig ansvarlig for lanceringen af Novo Nordisks Tresiba med direkte reference til Jakob Riis, mødte ham i USA i 2000, da Riis netop havde fået hæftet en direktørstjerne på jakken.

»Allerede den gang vidste vi alle, at her var en mand, som kunne nå helt til tops. Hans karriere kan kun gå i en retning, og det er at udvide hans job og ansvarsområde. Det kan godt være, at der stadig er et par ting, han skal have prøvet af i organisationen, men jeg tror, ingen vil blive overrasket, hvis han en dag ender i spidsen for Novo Nordisk,« siger Brian Hilberdink.

Det er en opfattelse, som også deles i Jakob Riis vennekreds, hvor en gammel gymnasiekammerat, managing partner i Quartz+Co. Hans Henrik Beck, kalder ham for et af Danmarks største men også mindst kendte CEO-talent.

Jakob Riis betegnes som en person med et meget højt selvværd, der bl.a. betyder, at han ikke har behov for at stå frem i rampelyset, selv om mulighederne har været der. Det er ikke det samme, som at han ikke vil vinde og være den bedste, men han vil vinde for holdet.

Venner, kolleger og forretningspartnere tegner et billede af en mand, der hele tiden søger nye udfordringer, tager ansvar og udfordrer rammerne for, hvad han gør. Her er svaret på, hvorfor Jakob Riis i dag sidder i en nøglerolle i Novo Nordisk.

I de fleste virksomheder er marketing traditionelt en særlig funktion eller et slags appendix til resten af virksomheden. Sådan var det også lidt forenklet, da Jakob Riis blev chef for afdelingen hos Novo.

I 2005 havde marketingafdelingen ifølge Jakob Riis mere en vejledende funktion i forhold til markederne i modsætning til i dag, hvor marketingfunktionen er et centralt omdrejningspunkt for at få Novo Nordisks nye produkter på markedet og for, hvordan selskabet håndterer sin portefølje af produkter.

»Karrieremæssigt kan det godt være, at nogle vil sige, at jeg har haft det samme job i syv år, men jeg synes ikke, at årene har lignet hinanden særligt meget. Novo Nordisk har udviklet sig omkring mig, og funktionen, som jeg repræsenterer, har været igennem en ret kraftig udvikling på samme tid. I dag har vi faktisk ansvaret for at styre vores globale produktportefølje,« siger Jakob Riis, der ikke har noget imod at indrømme, at det er en centralisering af magten i virksomheden, som han har arbejdet aktivt for.

»Det er lidt svært at skrive mig selv helt ud af det. For det første er der sket en globalisering i den måde, farmamarkedet fungerer på, som har gjort, at vi har været nødt til at håndtere vores store produkter ens over hele verdenen. Det er en udvikling, der går i retning af central styring. Men det andet har selvfølgelig været, at jeg har set det og gerne villet det. Og at jeg har drevet det hårdt. Det skal da ingen hemmelighed være,« siger Jakob Riis.

»Jeg synes, at jeg har fundet en model, som betyder, at vi har undgået konflikter omkring beslutningsprocessen. Ja, vi har centraliseret, men til gengæld træffer vi nu beslutningerne sammen med de store markeder. Det er en model for globalisering og en ny måde at dele nogle af beslutningerne på, uden at det bliver til et eller andet underligt repræsentativt demokrati, som kører helt i hegnet,« siger Jakob Riis.

Lanceringen af Victoza har været en løftestang for, at magten i Novo Nordisk har samlet sig i Global Marketing, og det var ikke tilfældigt, at Jakob Riis i en periode blev frigjort fra sit job som direktør for afdelingen for at koncentrere sig 100 pct. om lanceringen af Victoza.

Opgaven var at lave en form for skabelon for, hvordan en global lancering af et nyt, stort lægemiddel finder sted i Novo Nordisk, og opsamle erfaringer til fremtidige lanceringer, herunder især den aktuelle lancering af Novos nye insulinprodukter og den kommende mulige lancering af Victoza til fedmebehandling.

»Lidt klicheagtigt kan man sige, at vi med Victoza har fået defineret, hvordan en succes ser ud. Det giver et ret klart pejlemærke. Når vi kommer fra det centrale projekt med vores beslutninger om, hvad vi skal gøre, så taler vi selvfølgelig med en større autoritet, når vi én gang har bevist, at det fungerede rigtig godt,« siger Jakob Riis.

Et kæmpe gruppearbejde

Jakob Riis kalder store, prioriterede lanceringer som Victoza og Tresiba »et kæmpe gruppearbejde«, vel at mærke et gruppearbejde, som har udviklet sig undervejs, og hvor den første idé om, hvordan det skal gribes an, ikke nødvendigvis viser sig at være den rigtige.

»Jeg begyndte den gang med Victoza med en første tanke om, at jeg kunne lave en plan og sidde og styre den meget hårdt. Men jeg måtte simpelthen erkende, at der var for mange bevægelige elementer. Inden vi overhovedet havde fået dannet et overblik, var der gået to måneder, og så havde så mange forudsætninger ændret sig, at vi kunne køre det hele en gang mere, og mens vi sad og gjorde det, ville projektet jo ikke blive ledet af nogen,« siger Jakob Riis.

Et fælles mål

Løsningen blev at bringe folk sammen og på en simpel måde forklare, hvor lanceringen af Victoza var på vej hen, få afklaret de centrale processer, få folk til at forstå dem og få ansvarsfordelingen klar, så alle var i stand til at træffe de beslutninger, der var nødvendige.

»Der er jo tusindvis af beslutninger, som skal træffes hver uge, og det vigtige er at beslutte dét, som gør det klarere og mere fokuseret og peger hen mod det fælles mål. Jeg tror, at Novo Nordisks virksomhedskultur er godt egnet til det. Det er måden at håndtere denne her kompleksitet. At alle agerer ud fra en retning mere end en ordre,« siger Jakob Riis, der roses for sin evne til at inspirere medarbejderne til at forfølge et fælles mål, som Russell Crowe i en berømt scene fra filmen Gladiator, hvor han som hærfører før et slag bevarer roen og i sin peptalk råber: » Hold linjen. Bliv hos mig. «

»Det er en af grundene til, at vi gør det bedre end konkurrenterne,« siger Brian Hilberdink, der afslører, at filmklippet jævnligt bliver vist i Novo Nordisk.

Netop at trives med pres og bevare roen og overblikket er helt afgørende, hvis man skal kunne klare et job, som det Jakob Riis bestrider. For kravet fra både topledelsen og aktiemarkedet er, at Novo Nordisk bliver ved med at være en succes.

Har det godt med stort pres

»Det er et stort pres, men det har jeg det faktisk meget godt med. Jeg tror, det er en meget personlig ting, om presset rammer én på en forkert måde, eller om det bare stimulerer én til at være koncentreret og holde fokus på de rigtige beslutninger. Sådan fungerer det for mig, og det er måske også derfor, jeg ender med at opsøge udfordringerne eller bliver dem tildelt,« siger Jakob Riis, der med et smil indrømmer, at han selv opsøger presset.

»Da jeg oplevede, at presset tog lidt af fra Victoza, fordi det nu var på markedet, gik der ikke ret lang tid, før jeg syntes, at der var røget noget vægt af skuldrene, som jeg godt ville have tilbage igen,« siger Jakob Riis, der i 2010 blev udnævnt til direktør for Global Marketing og Global Medical Affairs.

Én ting, der optager Jakob Riis meget, er hvordan man leder en succes, for arbejdsbyrden ville ifølge Riis være næsten uoverkommelig, hvis ikke selskabet havde den rygvind, det har.

»Vi arbejder meget hårdt på at holde os foran bølgen og ikke ende på bagsiden af den, hvor man skal indhente nogle ting og tingene ikke lykkes. Det er ikke særlig sjovt, og mine tanker går da nogle gange til de folk, der arbejder i et firma, hvor man har en svær situation, og det er svært at se, hvordan man kommer ud af det de næste par år. Det har vi også været i Novo Nordisk i de tidligere 1990ere, og folk taler stadig om det,« siger Jakob Riis.

Succes kommer ikke af sig selv

Hvis der er noget, der kan få Novo Nordisks internationale marketingdirektør Jakob Riis til at rulle sig ud i fuld garderhøjde, er det, når samtalen falder på Novo Nordisks succes, og han bliver mødt med bemærkningen: »Novo Nordisk, det går jo nærmest af sig selv.«

»Der er et par stykker, der har siddet med håret stående tilbage, når jeg var færdig. For det bliver jeg nødt til at reagere over for. Novo Nordisk går ikke af sig selv, og jeg er nødt til at forsvare mine kolleger, der gør det umanerligt godt, men også virkelig leverer en benhård indsats,« siger Jakob Riis.

Og hvad siger manden selv til al den snak om topposter og CEO-talent? Ja, han er faktisk ret godt tilfreds med sit nuværende job, hvor han har fingrene nede i forretningen og lov til at flytte den hele tiden.

»Jeg trives umanerlig godt med det her job. At være en del af Novo Nordisk på denne måde og få lov at prøve at styre den her vækst og de udfordringer, der ligger i det, kunne jeg ikke ønske mig bedre. Så jeg er her,« siger Jakob Riis.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere