Del : SMS
Berlingske Business

Helt ok at blive fyret på mail

En medarbejder, der klagede over at blive fyret over e-mail på månedens sidste dag, har fået en lang næse i byretten.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er helt i orden at fyre via mailen. I hvert fald hvis arbejdsgiveren og den fyrede medarbejder i forvejen kommunikerer på mail.

Det fastslår retten i Glostrup, som for nylig afviste en afskediget medarbejders sagsanlæg mod en virksomhed, der sendte fyresedlen til medarbejderens private mail uden for kontortid på månedens sidste dag.

Medarbejderen krævede ellers en ekstra måneds opsigelse, fordi hun ikke havde set mailen før dagen efter. Desuden mente hun ikke, at mailen var et sædvanligt kommunikationsmiddel mellem hende og virksomheden.

Men det argument godtager retten altså ikke, og det glæder organisationen Dansk Erhverv, der har ført sagen for virksomheden.

- Dommen er en vigtig afgørelse, fordi der endnu ikke foreligger meget retspraksis omkring opsigelse og anden kommunikation pr. e-mail, siger Charlotte Vester, der er ansættelsesretschef i Dansk Erhverv.

Medarbejderen, der var sygemeldt på fyringsdagen, blev indlagt med mavegener den 23. maj 2010. To dage senere orienterede hun virksomheden via sms, og to gange under sygemeldingen orienterede hun om sygeforløbet via sin private e-mail efter almindelig kontortid.

Det har været afgørende for retten i forhold til at blåstemple den fyring, der tikkede ind i medarbejderens indbakke klokken 17.36 den 31. maj 2010. I sin afgørelse lægger retten nemlig vægt på, at parterne tidligere har korresponderet via den private e-mail uden for almindelig kontortid.

- En stor del af kommunikationen mellem medarbejderne og virksomhederne sker i dag via mail. Det er derfor vigtigt, at få sidestillet elektronisk korrespondance med almindelig post, siger Charlotte Vester fra Dansk Erhverv.

- I forhold til almindelig post er det uden betydning, om medarbejderen vælger ikke at tømme sin postkasse i flere dage, og om virksomheden og medarbejderen normalt kommunikerer per brev, konstaterer hun.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere