Del : SMS
Berlingske Business

Hans Henrik Palm: Mange penge giver sus af lykke

12BUSHans-Henrik-Palm-6-7.jpg
Hans Henrik Palm strøg op på listen over danske velhavere og købte i 2008 »Bella Vista« på Hambros Allé 32 i Hellerup til 75 mio. kroner, hvilket var Danmarks dyreste bolighandel. To år efter gik han personligt konkurs. Formuen byggede han op som ejer af bl.a. Fitness.dk og en ejendomsportefølje. Foto: Bax Lindhardt

Det giver et sus af lykke at kunne købe pragtvillaer, hurtige biler og omgange til vennerne. Men suset er flygtigt, og derfor forsøger Hans Henrik Palm og andre driftige erhvervsfolk at score kassen igen og igen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hans Henrik Palm elsker følelsen af umiddelbar lykke. Han mærkede lykkefølelsen bruse gennem kroppen, da han vandt trofæer og mesterskabsbælter som professionel bokser i sine unge år.

En tilsvarende følelse af umiddelbar lykke strejfede ham igen, da han fik overskuddet til at vokse i sine fitness­kæder og ejendoms­selskaber, og en bugnende bankkonto gav ham mulighed for at købe pragtvillaer, hurtige biler og luksusferier.

Money

Modsat mange andre danskere indrømmer han gerne, at økonomisk succes er en af de faktorer, der sender hans lykke­termometer op i det røde felt.

»Det, at kunne agere her og nu uden hensyn til en stram økonomi, er en skøn følelse,« siger manden, der har prøvet at være både rig og fattig.

Han rundede en egenkapital over 200 mio. kroner, men gik personlig konkurs under finanskrisen og måtte forlade en af Danmarks dyreste villaer på Hambros Allé i Hellerup. I dag fortæller han, at han er ude af sin konkurs og på ret køl igen.

Men økonomisk succes er mere end en »skøn følelse«. Rigdom og økonomisk frihed er en drivkraft og et fænomen, der kan gøre Hans Henrik Palm decideret lykkelig, fortæller han.

rentesatser

»Jeg kommer fra ingenting og har måttet arbejde hårdt for tingene. Når jeg så endelig har fået råd til at erhverve mig ting som en lækker bil eller en dyr lejlighed, så var min glæde overordentlig stor,« siger han.

»Den store lykkefølelse over en ny ting aftog dog hurtigt. Efter nogle måneder var jeg stadig glad ved at køre i min nye bil, men ret hurtigt nåede jeg frem til, at jeg skulle opnå noget nyt, hvis jeg ville opleve en intens lykkefølelse igen,« siger Hans Henrik Palm, der trækker en parallel mellem den økonomiske verden og sportsverdenen.

Stor, men kortvarig følelse af lykke

»Det var ligesom, da jeg boksede. Lykke­følelsen var stor, da jeg blev juniormester som 16-årig. Men kort efter var den nærmest væk igen. Derefter gjaldt det om at sætte sig et nyt mål og blive dansk seniormester. Og da det var sket, handlede de fleste af mine vågne timer om at blive nordisk mester. I sekundet, da mesterskabet var hjemme, var lykke­følelsen helt vild. Men det var altså en relativ kort periode, at den følelse holdt mig oppe,« siger Hans Henrik Palm og fortsætter:

»Sådan har det også været med mine investeringer, når jeg har købt eller solgt til den rigtige pris, så har det givet en umiddelbar følelse af lykke, og i erhvervslivet har det klart været med til, at jeg har fået sat mig nogle nye mål, hver gang jeg har opfyldt et. Samtidig har jeg haft en stabil lykkefølelse i privatlivet, der mere har handlet om at have nære venner og en familie, som jeg har kunnet holde sammen med i mange år,« siger han.

16BUSejerlejlighed.jpg

Dopamin giver suset af lykke

Selv om sportslig og økonomisk succes kræver vidt forskellige kompetencer, kan det sagtens være den samme følelse af lykke, der er drivkraften, lyder det fra en hjerneforsker.

»Når vi som mennesker foretager os noget, som vi rent faktisk lykkes med, så bliver vores intention opfyldt, og det kan udløse stoffet dopamin i hjernen. Det giver en følelse, som mange vil beskrive som umiddelbar lykke eller et sus,« siger Morten Overgaard, ph.d. og professor ved Aarhus Universitet.

Udløsningen af et stof som dopamin spiller en betydelig rolle i den måde, som vi agerer på. Det er med til at forme vores adfærd på en anden måde, end rationel tænkning kan gøre.

18BUSaktiekurs.jpg

»Vi mennesker er jo ikke kun rationelle. Vi agerer i høj grad på de følelser, som vi oplever, og dopamin-udløsningen giver os et sus, som vi vil opnå igen, uanset om vi befinder os i økonomiens eller sportens verden eller et helt tredje sted,« siger Morten Overgaard.

Faren for afhængighed

Problemet med udløsningen af stoffer som dopamin er også, at det gør folk afhængige af forskellige ting og forvandler mennesker til narkomaner, alkoholikere og ludomaner. Omvendt er det også i dopaminen og den intense lykkefølelse, at der ligger en drivkraft, som er med til at skabe det buldrende erhvervsliv, som skaber job og velstand.

»Det er ikke mit forskningsområde, men jeg tror, at erhvervslivet ville se markant anderledes ud i dag, hvis vi agerede fuldstændig rationelt som mennesker. En del af den vækstfilosofi, som eksisterer i dag, og den måde, som vi distribuerer velstand på, er et produkt af den irrationelle adfærd, som vi har,« siger Morten Overgaard.

pix

Økonomisk succes er dog ikke alt, tilføjer Hans Henrik Palm, der oplevede at miste alle værdier, da hans ejendomsselskaber krakkede i 2011.

»Hvis jeg kunne vælge, ville jeg helst have masser af penge på kontoen. Men jeg har også mærket, at det, der giver den indre lykke, ikke handler om penge. Det har derimod været, at jeg har kunnet bevare min familie og min status som god ven. Den slags kan stadig ikke købes for penge,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere