Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Hårde varer til hjemmet sætter gang i væksten

Hårde hvidevarer og haveredskaber bliver også købt ind i stigende omfang, men en stor del af indkøbene bliver finansieres

via lån. Det er et tydeligt tegn på, at de materielle goder fortsat er i højsædet, mens de bløde værdier

er trængt i baggrunden.


Sådan lyder konklusionerne fra blandt andre Insitut for Fremtidsforskning og Danske Bank

efter at Insitut for Kojunktur-Analyse, IFKA, i går sendte sin seneste rapport på gaden.


Heri kan man læse,

at stor del af danskerne svarer ja, når de bliver spurgt om, de har købt eller har planer om at købe nyt køkken,

hårde hvidevarer eller radio og tv-udstyr.


Mest markant er udviklingen inden for den sidstnævnte kategori.


-

Rekordniveau for forrige kvartal for salg af radio, tv og video er blevet slået markant, skriver IFKA i deres analyse.






Bygger

boligen op

Helt så meget synes salget af køkkener ikke at eksplodere, men her er udviklingen hellere ikke til at tage

fejl af. Derimod synes salget af biler fortsat at skulle halte efter, og interessen for mobiltelefonerne er også på hastigt

retur. Danskerne har således fået ekstra plads i deres økonomi og er ved at bygge boligen op.


Det overrasker

ikke projektleder ved Institut for Fremtidsforskning, Christine Sestoft.


- Det er væsentligt at hæfte sig ved, at

mange af indkøbene til boligen foregår for lånte penge. Folk er parate til at gældsætte sig for at

købe et nyt køkken. Det er klart tegn på, at det fortsat er de materielle værdier, der er fremherskende,

siger Christine Sestoft, der mener, at det er falsk varebetegnelse, når mange familier påstår, at de anskaffer et

nyt køkken af hensyn til deres børn.


- Folk er nødt til at arbejde mere for at få råd til køkkenet.

Det handler om status. Når venner og bekendte kommer på besøg kan man ikke være bekendt at vise det gamle

køkken fra 70''erne frem, siger Christine Sestoft.

Mere plads

Seniorøkonom i Danske Bank, Steen Bocian er ikke i

tvivl om, at det er sidste års faldende rente med efterfølgende mulighed for konverteringer af boliglånene, der

har sat gang i forbruget af de mere varige forbrugsgoder.


- Konverteringsbølgen skabte mere plads i husholdningernes budgetter.

Når familiernes faste udgifter falder er de mere villige til at påtage sig nogle nye, siger Steen Bocian, der endnu ikke

har regnet på, hvor meget det kommer til at betyde for den økonomiske vækst herhjemme.


- Men det får

en selvfølgelig en positiv effekt, siger Steen Bocian, der også fremhæver, at efterdønningerne fra 11. september

er ved at have lagt sig og sammen med ekstra luft i familiernes budgetter, er det med til at få forbrugerne til at se mere lyst

på fremtiden.


Og i Danske Bank tror man ikke, at det kommer til at gå helt så galt med salget af nye biler,

som forudsagt i prognosen fra IFKA.


- I forhold til det lave niveau sidste år tror vi, at bilsalget vil stige pænt

i år. Alene i januar har der været en stigning i salget på 10 pct., siger Steen Bocian.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen