Del : SMS
Berlingske Business

Hård dom over Frank Jensens erhvervspolitik

Frank Jensen.
Overborgmester Frank Jensen. Foto:

Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), har gjort en offensiv erhvervspolitik til en mærkesag, men de københavnske virksomheder ser ingen tegn på forbedringer. Tværtimod.

Artiklen fortsætter under annoncen
Overborgmester Frank Jensens store projekt om at gøre København mere erhvervsvenlig er indtil videre slået fejl og har ikke haft nogen mærkbar effekt. Det er vurderingen fra et bredt udsnit af københavnske virksomheder, der har deltaget i en omfattende undersøgelse fra Berlingske Research.

Borgmestre til møde om budgetter

Blandt de 1.373 københavnske virksomheder, der har svaret på Berlingskes undersøgelse, vurderer 30,9 procent, at erhvervsklimaet i kommunen ligefrem er blevet forværret de seneste fire år, mens blot 17,3 procent vurderer, at det er blevet forbedret. De resterende svarer »ved ikke« eller vurderer, at erhvervsklimaet er uændret.

De hovedsagligt mindre virksomheders svar står i skærende kontrast til overborgmester Frank Jensens udmeldinger de seneste fire år om, at København skal have en langt mere offensiv erhvervs- og vækstpolitik. Frank Jensen har med jævne mellemrum pointeret, at de mindre virksomheders vilkår i hovedstaden skal have topprioritet på den politiske dagsorden, men han afviser, at kommunens strategi er slået fejl.

»Vi har gennemført en lang række forslag, der skal skabe bedre betingelser for erhvervslivet, herunder etableringen af én samlet indgang for erhvervslivet ved Københavns Erhvervsservice. Men det tager tid at gøre hele den kommunale maskine mere serviceminded. Samtidig tror jeg, at mange virksomheder oplever det generende med meget omfattende grave- og vejarbejde, der mindsker fremkommeligheden og produktiviteten,« siger Frank Jensen.

Meget tyder dog på, at virksomhederne mener, at kommunen er gået uden om de største problemer. Langt hovedparten af virksomhederne oplever eksempelvis ikke, at Københavns Erhvervsservice har ført til forbedret service. Derimod peger hver tredje virksomhed på utilstrækkelig infrastruktur, fremkommelighed og for få parkeringspladser som den største kommunalpolitiske udfordring i forhold til at tiltrække nye investeringer og arbejdspladser.

På de efterfølgende pladser over de største kommunale udfordringer kommer utilstrækkelig dialog med erhvervslivet og høje kommunale afgifter.

23BUSEskil-Hardt#2.jpg

Den nye undersøgelse fra Berlingske Research kommer i kølvandet på Dansk Industris store erhvervsklimaundersøgelse, der gav København en bundplacering på listen over de bedste kommuner at drive virksomhed i. Københavns Kommune opnåede en placering som nummer 86 i undersøgelsen.

Medlem af Borgerrepræsentationen og leder for de Konservative i København, Rasmus Jarlov, er ikke overrasket over undersøgelsen, og han mener, at erhvervspolitik fylder for lidt og »nærmest er ikke-eksisterende i Borgerrepræsentationen«. Den udlægning afvises blankt af Frank Jensen, der dog erkender, at både Berlingskes nye rundspørge og DIs erhvervsklimaundersøgelse peger på et stort behov for nye initiativer.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere