Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Guldprisen stagnerer

På godt en uge er prisen faldet 11 dollars til 343 dollars pr. ounce. Prisen er steget 25 pct. på ét år.

Da Irak invaderede Kuwait steg det til over 400 dollars.

Ikke bedre i år

(BERLIN) Den tyske stats finanser bliver

ikke meget bedre i år efter at det har vist sig, at finansministeriet må vente lavere skatteindtægter end oprindeligt

beregnet. I de første 11 måneder af 2002 faldt skatteindtægterne med 2,3 pct. sammenlignet med 2001 til 351,36

mia. euro. Man havde kun regnet med et minus på 1,3 pct.











Euro eller pund



(

LONDON) Det bliver i år, at

briterne skal afgøre, om de vil have euro i stedet for pund, siger premierminister Tony Blair, men understreger samtidig, at

det kun kan ske, hvis de rette økonomiske omstændigheder er i orden. Det vil sige, at et valutaskifte skal være

til fordel for det britiske arbejdsmarked og industrien og for det britiske folks levestandard. Afgørelsen om en folkeafstemning

ventes truffet den 7. juni. Den seneste rundspørge viser, at 54 pct. vil beholde pundet.

Gemte DM dukker op

(BERLIN)

DMarken er ikke helt uddød i Tyskland. Bundesbank oplyser, at der dagligt veksles mange gamle DM-sedler og mønter til

euro og mener, at der stadig må være rundt regnet 17 mia. DM i omløb globalt. I Tyskland er det mest ældre,

der finder gemte og glemte penge i tomme dåser eller i bøger. I mange østeuropæiske lande, især i

Rusland og på Balkan, bruges DM stadig som ekstra valuta. DM veksles fortsat uden tidsbegrænsning og spørgsmål

i Bundesbanks filialer.

Nyt logo til Aeroflot

(MOSKVA) Det russiske flyselskab Aeroflot moderniserer sit logo, der foruden

ordet Aero-flot indeholder to vinger om hammer og segl. Vicegeneraldirektør i selskabet, L. Kosjljakov, siger, at selskabet

ønsker at fjerne den sidste rest fra sovjettiden og skabe et mere humant symbol. Aeroflot, der har 110 rutefly, blev grundlagt

i 1932 under Stalin-tiden.

Lederskifte i Interbrew

(BRUXELLES) Bryggerikoncernen Interbrews ledende direktør gennem

tre år, canadieren Hugo Powells tilbagetræden i begyndelsen af dette år sker efter alt at dømme ikke frivilligt,

hedder det i branchekredse. Interbrews voldsomme ekspansionstrang i fjor blev anført af Powell. Imidlertid opstod der hurtigt

vanskeligheder med Interbrews store opkøb i USA og i England. Som ny chef kommer den tidligere manager i Cadbury Schweppes,

John Brock.

Suezkanalen taber i krig

(CAIRO) Skibsfartens afgifter for gennemsejling af Suezkanalen indbragte i fjor 1,955

mia. USdollars mod 1,947 mia. dollars i 2001. I løbet af 2002 passerede 13,500 skibe kanalen med 332 mio. tons gods. Kommer

det til krigshandlinger i Irak ventes det, at kanalindtægterne vil falde med mindst 10 pct. I året 2000 satte kanalen

rekord med indtægter på lidt over 2 mia. dollars. Suezkanalen, der forbinder Middelhavet med Det Røde Hav, blev

taget i brug i 1879.

Vivendi sælger bogforlag

(PARIS) Den franske mediekoncern Vivendi Universal har afsluttet salget af

sit amerikanske bogforlag Houghton Mifflin til et amerikansk investeringsselskab Thomas H. Lee & Bain Capital for 1,66 mia. dollars, hvoraf

de 1,28 mia. dollars var i kontanter.



Vivendi købte forlaget for godt et år siden for 2,2 mia. dollars og har således

tabt 200 mio. dollars på den handel. Vivendi nedbragte i fjor sin gæld på 19 mia. euro til næsten 14 mia.

euro.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen