Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Grønne afgifter er unødigt bøvlede

Regeljunglen omkring miljø- og energiafgifter er alt for



uigennemskuelige og bøvlede. Det går udover retssikkerheden

og betyder, at mange virksomheder snyder sig selv for penge, mener Dansk Industri.



Det samme gør en række af ErhvervsBladets

læsere, som har henvendt sig med eksempler på unødigt komplicerede opkrævnings- og refusionsregler.



Én

af dem er Lise Frederiksen, der sammen med sin mand og to sønner, ejer og driver HFR Rødekro A/S i den sønderjyske

by af samme navn.



HFR''''''''''''''''s 40 medarbejdere producerer trailere og køber i den forbindelse nye dæk, som er pålagt

en særlig miljøafgift. Dæk, der anvendes til montering ved fremstilling af nye køretøjer, er imidlertid

fritaget for gebyret.

Kompliceret

Det var, hvad Lise Frederiksen kunne læse i et nyhedsbrev fra Told & Skat, da

afgiften blev indført i 2000.



Da HFR tydeligvis levede op til reglerne for fritagelse foretog Lise Frederiksen sig ikke

yderligere, indtil en af virksomhedens fire leverandører begyndte at skrive afgiften på fakturaen.



Efter flere samtaler

med den lokale told- og skatteregion stod det klart, at HFR er fritaget for afgift, men at virksomheden skal søge om en såkaldt "bevilling

til godtgørelse" for at få pengene refunderet.



- Jeg har svært ved at forstå, at vi først

skal betale afgiften for så siden få den refunderet. Det må være muligt at forenkle den administration.



-

Samtidig er det meget omstændeligt og kompliceret at få pengene tilbage. Sidst brugte jeg en halv dag på det, og

fik 9.000 kr. tilbage, siger Lise Frederiksen.



Endvidere har dækleverandørerne svært ved at finde ud af at

opkræve afgiften.



Kun to af HFR''''''''''''''''s fire leverandører opkræver i øjeblikket afgiften på fakturaen,

selvom de skal gøre det på samme måde som med momsen.

På venligste måde

Ifølge Told

& Skat bliver punktafgifterne på miljø- og energiområdet opkrævet på den administrativt venligste

måde i forhold til virksomhederne.



- Hvis man helt friholdt nogle virksomheder for at betale afgiften, så ville man

føre bøvlet tilbage til leverandørerne, som så skulle holde styr på, om en virksomhed skal betale

hele afgiften, er helt fritaget eller skal betale en del af afgiften.



- Derfor er det mest rimelige, at de virksomheder, der

er fritaget for afgiften, skal søge om refusion, siger René Andersen.



Men ifølge DI er der behov for regelforenklinger

og bedre information.



- Det er nødvendigt, at skatteministeren kigger grundigt på hele området, selvom der

ikke findes enkle løsninger. Reglerne er blevet så komplicerede, at det går ud over virksomhedernes retssikkerhed.





- Det gælder f.eks. refusion af energiafgifter, dækafgiften og afgifterne for ledningsført vand, ligesom

det gælder for reglerne for udregning og refusion af PVC-afgiften, siger Helle Juhler-Kristoffersen, fagleder på DI''''''''''''''''s

miljøkontor.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen