Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Gratis studieture kan medføre skattesmæk

Hvis deltagerne skal lege turister undervejs, kan der nemlig være tale om en gave, og så er rejsen skattepligtig. Men

det er langt de færreste deltagere på sådanne ture klar over.


Seneste gik det ud over 400 deltagere, som var

på en studietur til Brasilien.


Længe efter deres hjemkomst er de hver især blevet præsenteret for en regning

fra Told og Skat på flere tusinde kroner.


Ganske enkelt fordi turen udover besøg på nogle bilfabrikker også

gik omkring flere turistmål som en nationalpark, den berømte badestrand Copacabana og Marcana Stadion. Derfor har turen

karakter af en gave fra arrangøreren til deltagerne, mente Told og Skat.


En vognmand førte sagen helt op til Landsskatteretten,

men fik kun begrænset medhold.


- Vi ser jævnligt den slags sager, og mener helt klart, at der er tale om et informationsproblem.

Arrangørerne fortæller stort set aldrig deltagerne, at turen kan være skattepligtigt, og derfor kommer de ikke

med på selvangivelsen, siger skattechef fra BDO Scanrevision, Henning Boye, der godt er klar over, at det er op til den enkelte

deltager selv at undersøge, om rejsen er skattepligtig. Men han mener alligevel, at arrangørerne af turene bør

ændre adfærd.


- Vi har set eksempler på forretningsfolk, der er taget afsted alene, fordi turen er gratis.

De var aldrig taget med, hvis de vidste, at de efterfølgende skulle slås med skattevæsenet. Så meget er sådan

en rejse hellere ikke værd, siger Henning Boye.

Tur i byen

Pressesekretær hos Told og Skat, Rene Andersen, understreger,

at skattespørgsmålet er op til en konkret vurdering i forbindelse med hver enkelt rejse. Der findes ingen klar definition

af, hvor meget fagligt indhold en tur skal indeholde, for at den ikke kan betegnes som en gave.


- Vi forlanger jo ikke, at folk

skal arbejde 24 timer i døgnet på en sådan tur. På et eller andet tidspunkt slutter arbejdsdagen, og så

er det helt normalt, at folk går en tur i byen. Men man kan ikke sige, at hver dag skal indeholde så og så mange

timers fagligt indhold, siger Rene Andersen.


Han fremhæver, at der to situationer, som trækker i hver sin retning.


l

Hvis der er tale om en direktør, som selv laver rejsen og har bestemmende indflydelse, så vokser kravene til det faglige

indhold.


l Omvendt hvis det for eksempel er en direktionssekretær, der mere eller mindre bliver tvunget til at tage med

på en tur til udlandet. I det tilfælde er der behov for færre bøger og mindre teori.


- Vi vil helt klart

se med mildere øjne på den slags personer. Men det handler om, at de enkelte kommuner går ned i hver enkelt tilfælde

og ser, hvordan programmet har været på den enkelte og herefter kommer med en vurdering, konkluderer pressesekretær

hos Told og Skat Rene Andersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen