Berlingske Business
LIVE
15:42 Wall Street åbner i lille minus

Gode jobansøgere mailer

Har din virksomhed modtaget en ansøgning på mail i dag? Det er i hvert fald den vej, det går. Og de virksomheder, der

nægter at tage stilling til elektroniske jobansøgere, snyder sig selv.


Det fastslår nordisk marketingdirektør

Birgitte Schou Borch fra Stepstone. Hun kan i hvert fald bekræfte en britisk undersøgelse lavet af rekrutteringsfirmaet

Reed, der viser, at chefer favoriserer jobsøgende, der sender deres ansøgning og CV''et via e-mail. Her kigger 80 procent

af virksomhedslederne først på de elektroniske CV''er - og først herefter på papiransøgningerne. Og

når der så skal vælges en kandidat til jobbet, går det i 63 procent af tilfældene til én, der

har brugt mailen.


Så bombastisk vil Birgitte Schou Borch ikke være, for den enkelte virksomheds rekrutteringspolitik

afhænger meget af den person, der sidder på den magtfulde plads.


- Det kommet helt klart an på den person,

der sidder i rollen som personalechef. De har jo magt til at vælge, hvilke metoder der foretrækkes. Men hvis virksomhederne

ikke vil bruge on-line ansøgninger, så har de det svært. Nu er tiden til, at alle må tage stilling til det.

Og det er da okay at vælge ansøgninger fra, der er skrevet på mail. Men så vælger man altså også

de gode ansøgere fra, siger hun.



Magtbalance rykket

Stepstone-marketingdirektøren mener også, at ansøgerne

sidder med magten. Og fordi det er nemt og bekvemt at bruge nettet, så har de virksomheder, der ikke søger folk på

nettet, ikke så godt et image.


- Der er sket lidt med magtbalancen. For de fleste ansøgere er gode til at kommunikere

on-line. I stedet for, at en ansøger skal støvsuge mange aviser, så kan de efter et kvarter på nettet have

dannet sig et overblik. Så ved de hvilke job, der er - og kender derfor også deres egen markedsværdi, siger Birgitte

Schou Borch, der også mener, at nettet er den hurtigste vej til at finde den rette kandidat.


Salgsdirektøren for

Jobzonen Frank Espersen tror ikke, at det er så sort/hvidt. Men spoles tiden halvandet til to år tilbage, så var virksomhederne

trætte af at få e-mails, når de søgte ansøgere.


- Det var jernbesværligt, fordi virksomhederne

skulle have en masse programmer for at åbne de forskellige e-mails. Og derfor tror jeg ikke på, at ansøgninger

på mails nu ligefrem har ændret sig til noget positivt, siger han.



Nochalant mail

Frank Espersen mener også,

at der er sket en udvikling i ansøgningerne på mail. Før var tendensen, at ansøgerne på mail bare

skrev: Jeg hedder Jørgen. Hvis I vil have mig, så ring.


- Spoler vi tiden tilbage, så var mail''ene lidt nonchalante.

Dem, der skrev på papir, havde gjort sig flere tanker og vidste, hvad de ville. Men i dag er dem, der sender på mails,

blevet bedre. Men det kan også hænge sammen med, at der er flere, der virkelig ønsker sig et job i dag. Flere virksomheder

har blevet nødt til at sende de gode hoveder ud i ledighed, konstaterer Frank Espensen.


Direktør Ole Østergaard

fra Ehrno Plast Flexible A/S i Herning med 42 ansatte er en af dem, der foretrækker ansøgninger på gammeldags manér.


-

Jeg foretrækker helt sikkert ansøgninger på papir. Ikke fordi jeg har voldsomt brug for nye medarbejdere. Men får

jeg en mail, så printer jeg den alligevel ud, siger han.


Erling Pedersen, der er direktør på Nisap Maskinfabrik

A/S i Ribe har aldrig ansat en, der havde søgt på mail. Men de fleste rekrutteringer sker også fra mund-til-mund.









Lige

seriøst

På rekrutteringsbureauet Mercuri Urvals hjemmeside lyder rådet til ansøgere, der helst vil bruge

e-mail:


"Sørg for, at din ansøgning overholder alle standarder for korrekt opstilling, og send den som en

vedhæftet fil. Brug værktøjet rigtigt, og du opnår et bedre resultat."


Flere virksomheder, som

ErhvervsBladet har talt med mener ikke, at det gør nogen forskel om ansøgningerne kommer på mail eller på

papir.


- Jeg synes, at en mail er lige så seriøs, som en ansøgning på papir. Derfor har jeg ikke noget

imod mails. Men jeg vil helst bruge bureauer, når jeg skal ansætte folk, siger økonomi- og administrationschef

i Cygate Danmark A/S, Finn Baunsgaard.


Men nogle virksomheder er så meget fremme med teknikken, at de foretrækker,

at ansøgere lægger deres CV direkte ind i virksomhedens jobbank på nettet.


- Jeg foretrækker absolut,

at ansøgerne er i vores jobbank, så vi kan plukke derfra, når vi skal bruge nogle bestemte profiler. Men ellers bruger

vi meget netværk, siger medejer af internetfirmaet Click-a-site, Henrik Terkildsen.


Han foretrækker elektroniske

ansøgningerne i jobbanken, fordi ansøgerne pr. automatik får en bekræftelse på, at ansøgningen

er modtaget.


- Det er lettere for os. Får vi en fysisk ansøgning. Enten på mail eller papir, så skal

den behandles manuelt, konkluderer han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen