Berlingske Business
LIVE
08:12 NKT fastholder forventningerne til hele året

Global i knibe

Global Crossing oplyser, at selskabets globale teleoperationer ikke berøres og alle kunder får fortsat fuld betjening,

ligesom ansattes løn er sikret.



Xerox har mindre tab

(NEW YORK) Xerox Corp. har i oktober kvartal haft et tab på

4 mio. dollars som følge af den generelle økonomiske tilbagegang, der satte selskabets indtjeninger 11 pct. ned. For

et år siden havde Xerox noteret et tab på 20 mio. dollars. Uden engangsudgifter i forbindelse med en omlægning af

virksomheden havde der været et udbytte på 109 mio. dollars og det overgår de analyser, som Thomson Financial First

havde udarbejdet. Xerox beskæftiger nu 78.900 medarbejdere, en nedgang på 13.600 siden 2000.



Atlantiske advokater

(LONDON)

Et stort transatlantiske advokatselskab bliver dannet ved den forestående fusion mellem det britiske advokatfirma Rowe &

Maw og det amerikanske Mayer, Brown & Platt. Det nye advokatselskab får navnet Mayer, Brown, Rowe & Maw med 1300 advokater

og samlede indtjeninger på over 100 mio. pund. Selskabet vil ansætte yderligere henved 150 nye advokater i løbet

af det kommende år.



AmEx udbytte ned

(NEW YORK) American Express udbytte i oktober kvartal faldt med 56 pct. til

297 mio. dollars netto som følge af den bratte nedgang i global rejseaktivitet efter 11. september. AmEx har anvendt 279 mio.

dollars i éngangsudgifter til at ommøblere virksomheden til det nuværende behov. Det har betyder afskedigelser

af tusinder af ansatte. Kvartalsomsætningen fald med 2 pct. til 5,59 mia. dollars.



Taiwans økonomi

(TOKYO)

Taiwans økonomi er på vej til at bedre sig, fremgår det af rapporter fra økonomiske analytikere. Rådet

for økonomisk planlægning og udvikling CEPD siger at alle indikatorer viser opgang i nu seks af de syv seneste måneder

og alt tyder på, at Taiwans værste recession nogen sinde er ved at være ovre. Det går ikke hurtigt, men opgangen

er stabil og vedvarende, siger analytikerne. Arbejdsløsheden er faldet fra 5,33 pct. i oktober til 5,22 pct. i december.









USA

medicinalt

(NEW YORK) Medicinalproducenten Schering-Plough Corp. havde i oktober kvartal et udbytte på 143 mio. dollars mod

fire gange så meget et år før. Vanskeligheder med salget af allergimidlet Claritin bidrog til problemerne med den

øvrige produktion. Medicinalproducenten American Home Products Corp. havde i oktober kvartal et 17 pct. øget udbytte

og et driftsudbytte på 823 mio. dollars. AHP har haft problemer med slankemidlet fen-phen, der siden 1997 har kostet selskabet

13 mia. dollars i erstatninger til brugere, der hævdede at have taget skade af midlet. Medicinalproducenten Eli Lilly &

Co. havde i oktober kvartal en 25 pcts nedgang i udbyttet til 575,4 mio. dollars efter tab på patentstridigheder om det antidepressive middel

Prozac.



Assurance-fusion

(TOKYO) De to store japanske livsforsikringsselskaber Meiji Life Insurance3 Co. og Yasuda Mutual

Life Insurance Co. er blevet enige om at fusionere i år 2004 for at blive det tredjestørste japanske livsforsikringsselskab.

Det nye selskab får i alt faste værdier for 202 mia. USdollars.. Japanske forsikringsselskaber har længe kæmpet

for at klare forpligtelserne til forsikringstagerne efter at den japanske rente er gået i bund.



Briter om euro

(LONDON)

Hvis der var folkeafstemning nu i Storbritannien om euro i stedet for pund ville det ske med et flertal for euroen, fremgår

det af en rundspørge foretaget af investeringsbanken Barclay Capital. 2000 blev spurgt og 40 pct. svarede ja til euroen og

39 pct. stemte imod. Undersøgelsen viser, at 28 pct. af de adspurgte vil træffe deres afgørelse efter finansministeriets

vurderinger af et valutaskift.



Tysk lønkamp truer

(BERLIN) Der er stridigheder i vente på det tyske arbejdsmarked,

hvor linjerne er trukket skarpt op efter stejle lønkrav fra de store fagforbund.


IG Metall med 3,6 mio. medlemmer står

fast på kravet om 6,5 pct. mere i lønposerne.


IG Metalls formand Klaus Zwickel lagde kravet på bordet ved overenskomstforhandlingernes

begyndelse i Frankfurt og sagde, at det også indeholdt kompensation for en forventet inflationsstigning på 2 pct. og for

en produktionsstigning på 2 pct. Resten af kravet er for flere års ekstrem løntilbageholdenhed. Forbundskansler

Schröder har forgæves søgt at dæmpe den skarpe holdning set i lyset af en arbejdsløshedsprocent nær

de 10 pct. og en økonomi, der har svært ved at vokse. Arbejdsminister Riester opfordrer begge parter til at vise tilbageholdenhed

og undgå, som det allerede er sket, at rasle med strejkevåbnet. I værste fald kan det komme til strejker fra udgangen

af marts.



Bombardier bliver

(BERLIN) Den canadiske gruppe Bombardiers togvognsfabrik i Ammendorf i Østtyskland bliver

alligevel ikke lukket, som det ellers var bebudet af Bombardier Transportations Europa fpr et par uger siden.


Tre fabrikker

i Europa skulle lukkes, men i Tyskland vakte det kraftige protester. 1000 arbejdere ville blive uden job. Forbundsregeringen har afgivet

faste ordrer på 113 mio. euro for togmateriel fra Bombardier for at bevare arbejdspladserne. Ordren omfatter 10 lokomotiver

og 66 toetagers togvogne.



GM med nyt design-system

(DETROIT) General Motors Corp. ændrer totalt processen med at designe

nye bilmodeller. Hidtil har det været en alt for lang fremgangsmåde med utallige forsinkelser gennem et om sig gribende

bureaukrati. Chryslers tidligere CEO Bob Lutz påtog sig i august ifjor opgaven for GM og præsenterer nu resultatet. Alle

forsinkende og unødvendige led i designerprocessen er fjernet og den ny afdeling for designing af biler og nyttekøretøjer

beskæftiger i dag 800 mod før 1200 og hvor det før kunne tage flere år at udvikle en ny model gøres

det nu på fire måneder.



Selskab deles

(SINGAPORE) Malaysian Airlines System vil opdele selskabet i to selskaber,

der henholdsvis skal tage sig af indenrigstrafik og betjene de udenlandske ruter. Hensigten er at gøre det internationale selskab

mere interessant for udenlandske investorer. Ændringen af selskabsformen ventes at blive gennemført i august.









Honda

i Shanghai

(TOKYO) Det japanske Honda Motor vil i februar begynde anlæg af en samlefabrik for Honda motorcykler i Sonhjian Industry

Park nær Shanghai for at få del i det store marked i Kina for motorcykler, der ikke mindst af økonomiske grunde

foretrækkes af de fleste kinesere. Honda investerer 17 mio. USdollars og regner med, at produktionen kan begynde om et år.

Det kinesiske motorcyklemarked er verdens største med en afsætning på over 10 mio. MCer om året.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen