Del : SMS
Berlingske Business

"Gammeldags" firmaer har den største vækst

Pandora-pix
Foto:

Glem alt om, at Danmark kun skal leve af grønne virksomheder, velfærdsteknologi eller biotek - traditionelle virksomheder vokser mest, viser ny opgørelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

I en ny opgørelse, som Greens Erhvervsinformation har foretaget for Ugebrevet A4 over de 500 danske virksomheder, som de seneste tre år har haft den største vækst, er det de helt ordinære og gammeldags danske virksomheder, som klarer sig bedst. De seneste år har der således været mest vækst i et smykkefirma i Glostrup, hos en elektriker i Midtjylland, et træbearbejdningsfirma i Bjæverskov og en grisefarm i Skjern.

Kun ét medicinalfirma og ét it-firma har sneget sig ind blandt de ti virksomheder med størst vækst.

De består - foruden de allerede nævnte - af et renovationsfirma i Glostrup, et designfirma i Lyngby, et inventarfirma i Brønshøj og en erhvervsmægler i København. Alle virksomheder, der som minimum har 70-doblet deres bruttoresultat på tre år.

Listen fremkommer ved at sammenligne virksomhedernes bruttoresultat i 2008 med resultatet i 2010. Kun virksomheder med flere end 15 ansatte i 2008 indgår i undersøgelsen. Væksten kunne også måles med andre nøgletal, men ifølge eksperter giver A4s metode et retvisende billede af, hvor den danske vækst er. Og det er langt mere jordnært, end vi almindeligvis forestiller os.

Men det overrasker ikke for alvor professor Kim Klyver, Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse på Syddansk Universitet.

»I massemedierne og blandt politikerne er der en tro på, at vækst kommer et bestemt sted fra. Det har afspejlet sig i den kurs, der har været lagt, og de politikker, der er styret efter. Det er sådan noget med, at vækst kommer fra højteknologiske virksomheder, fra bioteknologi eksempelvis. Men forskning i både Danmark og udlandet viser gang på gang, at det ikke er tilfældet. Vækst findes alle steder,« siger han.

Smykkefirmaet Pandora, hvis aktie godt nok har været på en mindre slingrekurs, forvandlede for eksempel en beskeden millionomsætning i 2008 til en milliardindtægt tre år senere - hvilket i øvrigt svarer til en vækst på knap 136.000 procentpoint.

»Vi fokuserer altid på store virksomheder, fordi de er store i omsætning og beskæftigelse, men så glemmer vi tit det, der foregår i mindre virksomheder. De små virksomheders bidrag til samfundet er langt mere abstrakt, men det er jo små- og mellemstore virksomheder, som kommer til at bære meget af fremtidens vækst,« siger Lars Andersen, direktør i Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd (AE).

Derfor er det også tankevækkende, at Midtjysk El Center i Ikast formåede næsten at 370-doble sit resultat, da et bruttoresultat på 6.000 kroner voksede til 2,2 millioner kroner. Det samme billede tegner sig for Løndal Industri i Bjæverskov, hvor et bruttoresultat på 24.000 kroner blev forvandlet til 4,1 millioner kroner - dermed doblede firmaet sit bruttoresultat 170 gange.

Ifølge professor Kim Klyver, Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse på Syddansk Universitet, er der typisk tre hovedforklaringer på, hvad der skaber vækst: Virksomhedens - gode - beliggenhed, entreprenøren bag eller selve virksomhedens ide. Og han udpeger mennesket bag virksomheden, som den vigtigste faktor til at skabe vækst:

»En god entreprenør kan vækste en banal ide. Men en dårlig entreprenør kan ikke nødvendigvis vækste en fremragende ide,« vurderer han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere