Del : SMS

Frygtfyldte overskrifter gør danskerne økonomisk usikre

Demonstration ved grænsen
ARKIVFOTO. Foto:

Det går bedre, men alligevel er danskerne blevet mindre optimistiske for økonomien. Global uro får skylden.

Artiklen fortsætter under annoncen

København: Arbejdsløsheden falder, lønningerne stiger og den lave oliepris gør regningen for fyringsolie og benzin lavere. Det til trods, så er danskernes syn på økonomien blevet værre. De mange overskrifter om aktiekollaps og økonomiske uro dæmper humøret.

Torsdag viste tal fra Danmarks Statistik, at forbrugertilliden i januar faldt til 4,6 mod en forventet stigning. Januar giver normalt en stigning, fordi folk bruger færre penge end i december og dermed ser lysere på privatøkonomien.

- Alle overskrifter truer med bål og brand for verdensøkonomien, så kan det få folk til at tænke, at det ikke går fantastisk godt, siger cheføkonom i Danske Bank Las Olsen.

Danskernes privatforbrug er nedadgående.

Det er også vurderingen hos Bo Sandberg, cheføkonom hos Dansk Industri:

- Flygtningestrøm, terror og uro på aktiemarkederne i Kina giver uro.

- Samtidig tyder mere og mere på, at 2015 i dansk økonomi ikke blev det år, hvor et selvbærende opsving for alvor fik fat. Det smitter med det samme af på forbrugernes forventningsdannelse, skriver han.

aktie

Aktieuroen og den tumultariske nyhedsstrøm ændrer dog ikke på, at det går bedre i Danmark. Og derfor er der ingen grund til, at danskerne er blevet mere deprimerede på økonomiens vegne.

- Folks egen situation i januar i forhold til januar sidste år burde være bedre. Der er flere, der er i job, lønningerne stiger, og benzinprisen er lav. Så det er svært at se, hvem der skulle have fået det værre, siger Las Olsen.

Forbruget er da heller ikke faldet sammen med forbrugertilliden, der toppede i starten af 2015. Det tilskrives, at folk har fået flere penge mellem hænderne og er kommet i arbejde. Det er vigtigt, for forbruget er en meget afgørende del af dansk økonomi.

- Det udgør godt halvdelen af den samlede efterspørgsel og er meget afgørende for, hvor høj vækst vi har, siger Las Olsen.

/ritzau/

forbrug

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere