Del : SMS
Berlingske Business

Frygt for dårligere økonomi bremser danskeres købelyst

udsalg
Foto:

Risikoen for ledighed får mange til at holde igen med større indkøb. Arbejdsmarkedsforsker advarer mod konsekvenser ved manglede investeringer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hver femte dansker frygter, at deres økonomiske råderum bliver forværret i det kommende år. Det viser en rundspørge, som Epinion har lavet for DR.

Og netop frygten for enten ledighed eller en ringere økonomisk situation får mange danskere til at se tiden an i stedet for at kaste sig ud i større køb af for eksempel rejser, bolig eller bil, viser en rundspørge, som DR Nyheder har lavet blandt medlemmerne fagforbundene FOA, 3F, Djøf og FTF.

- Det er en frygtsomhed, der har bredt sig, omkring hvordan den fremtidige situation ser ud på arbejdsmarkedet, og derfor så udskyder folk simpelthen køb af større ting. Det vil sige, at forbruget holdes tilbage. Man er blevet skræmt som forbruger, siger Henning Jørgensen, arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet, til DR.

Han advarer dog om, at den manglende købelyst kan få konsekvenser for beskæftigelsen.

- Jo mere frygtsomheden breder sig hos forbrugerne, jo mindre får vi gang i beskæftigelsen, siger Henning Jørgensen.

I rundspørgen hos de fire fagforbund oplyser omkring 16 procent af de adspurgte medlemmer, at de sætter boligkøb i bero, hvilket flugter med de seneste tal over hushandler herhjemme. Ifølge Danmarks Statistik er salget af huse således faldet med 32 procent de seneste to år, skriver DR.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere