Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Frit marked for fjernbusser

Til sommer bliver det nemmere at etablere og drive fjernbusruter i Danmark. Det er konsekvensen af et lovforslag, som trafikminister

Flemming Hansen netop har fremsat. Forslaget, der forventes vedtages og implementeret 1. juli i år, fælder den regeljungle,

som i årevis har reguleret fjernbusdriften stramt.


I dag er reglerne for fjernbusdrift dikteret af en forsøgsordning,

som daværende trafikminister Sonja Mikkelsen indførte i 1999. Ordningen betyder, at der i perioden 1999-2004 kun kan

gives tilladelse til fem nye fjernbusruter i Danmark.


Og det er et krav, at sådanne ruter skal gå over Storebælt.

Samtidig skal Færdselsstyrelsen, der udsteder tilladelserne til fjernbusdrift, vurdere, at der er et reelt transportbehov på

den givne rute.


Ingen af de tre ruter, der blev etableret under ordningen, eksisterer i dag.


Derfor findes der fortsat

kun de 14 fjernbusruter, som var etableret inden 1999.



Frit marked

Det nye lovforslag vil tilsidesætte den gældende

ordning, og medføre en voldsom forenkling af systemet for tildeling af tilladelser til fjernbusruter. Der er tale om en total

liberalisering af markedet.


Alle krav om bestemte destinationer køres i grøften, ligesom man kan kigge i vejviseren

efter loftet over antallet af ruter.


- Fremover vil alle vognmænd, der er godkendt til busdrift, få tilladelse til

at etablere fjernruter. Eneste krav er, at ruten går ud over mindst to amter, og at der er mindst én dobbelttur om ugen.

Det er et meget frit system i forhold til det eksisterende, og vi forventer at få mange ansøgninger om tilladelse til

fjernbusdrift, siger specialkonsulent Lis Caspersen fra Færdselsstyrelsen.



Modsat effekt

Liberaliseringen af fjernbusserne

sker for at tilgodese passagererne. Det nye lovforslag forventes at sikre dem både flere ruter og flere afgange. Samtidig antages

priserne at falde, som følge af den øgede konkurrence. Men effekten kan, hvad angår antallet af afgange, vise

sig at blive den stik modsatte. Kravet om kun én dobbelttur om ugen åbner nemlig for, at en vognmand kan nøjes

med at køre på en fjernbusrute i weekenden. Her er der flest passagerer, og her tjener vognmanden sine penge. I hverdagene

er passagermængden ofte så ringe, at det er svært at få en ordentlig forretning ud af kørslen.


-

Man kan forestille sig, at det nye forslag vil få vognmændene til at indstille driften på afgange, der ikke er rentable.

Det vil i givet fald gå ud over afgangene på hverdage, som der vil blive færre af. Det kan dårligt siges,

at være til fordel for forbrugerne, forudser Steen Fris, formand for brancheorganisationen Danske Busvognmænd.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen