Del : SMS
Berlingske Business

Frederiksberg sender flygtninge i Tivoli for at lære dansk

01BUSTivoli-copenhagen2-140.jpg
I Tivoli er planen, at flygtningene går tre dage i sprogskole i et lokale stillet til rådighed af Tivoli og er i praktik i to dage som f.eks. gartner, elektriker, i en restaurant eller i administrationsafdelingen i Tivoli.

I løbet af foråret begynder 20 flygtninge fra Frederiksberg Kommune i sprogpraktik i den gamle forlystelses­have Tivoli. Vi byder ind, fordi vi som virksomhed har et ansvar, og fordi vi får noget igen, lyder det fra Tivoli.

Artiklen fortsætter under annoncen

I den kommende uge underskriver Tivoli en aftale med Frederiksberg Kommune om at tage 20 flygtninge i sprogpraktik i 13 uger med mulighed for forlængelse.

Mens debatten om danske flygtninge­stramninger raser, åbner danske virksomheder på stribe nemlig døren for flygtninge. I sidste uge kunne Berlingske fortælle, hvordan en snes store danske virksomheder som Novo Nordisk, Dansk Supermarked og Microsoft på forskellig vis vil hjælpe flygtninge ind på det danske arbejdsmarked gennem praktik.

jj

I Tivoli er planen, at flygtningene går tre dage i sprogskole i et lokale stillet til rådighed af Tivoli og er i praktik i to dage som f.eks. gartner, elektriker, i en restaurant eller i administrationsafdelingen i Tivoli.

Sprogpraktikanterne er ikke garanteret fast arbejde i Tivoli efter praktikopholdet, men Tivolis direktør, Lars Liebst, håber, at praktikken vil føre til arbejde for flygtningene.

Samtidig har Tivoli gjort opmærksom på, at forlystelseshaven har flere ledige job i den kommende sæson, som kan være relevante for flygtninge, der er parate til et job, selv om de har begrænsede sprogkundskaber.

»Vi går ind i det her, fordi vi mener, at vi som virksomhed har et ansvar for at være med til at løfte opgaven. Tivoli er i forvejen en virksomhed, som har mange forskellige nationaliteter ansat, og vi har tidligere med succes hjulpet med at integrere flygtninge. Hver gang har det vist sig, at vi får noget igen i form af engagerede og loyale medarbejdere,« siger Lars Liebst.

22BUSlaila-144225.jpg

I højsæsonen beskæftiger Tivoli op mod 2.000 medarbejdere. Dertil kommer medarbejdere i de restauranter, der lejer sig ind i forlystelseshaven. Omsat til fuldtidsstillinger svarer det til mellem 850 og 1.000 medarbejdere.

»Derfor kan vi godt tage nogle med en kortere uddannelse. Vi kan også tage nogle ind, der ikke taler dansk, og så give dem mulighed for at lære dansk her. Det, vi har oplevet, er, at de fleste har et lavt sygefravær, er enormt motiverede og gør et godt stykke arbejde. De, der ikke kan opfylde de her tre krav, forsvinder ret hurtigt af sig selv, så det har vi ikke de store problemer med,« siger Lars Liebst.

Mentorer skal hjælpe

Dorthe Dinesen, der er HR-chef i Tivoli, fortæller, at Tivoli som en del af samarbejdet finder mindst 15 medarbejdere, som skal være mentorer for flygtningene. Mentorerne vil blive uddannet i samarbejde med Frederiksberg Kommune. Målet er blandt andet at få nogle af Tivolis arabisktalende medarbejdere til at melde sig som mentorer.

22BUSlaila2-144244.jpg

»Vi vil allerhelst have flygtninge ud i rigtige stillinger, men vi har fået at vide fra Frederiksberg Kommune, at der, hvor vi kan gøre den allerstørste forskel her og nu, er ved at lave sprogpraktik, så det gør vi selvfølgelig. Men vi har også fået lovning på, at vi får CVer for nogle af de flygtninge, der allerede er jobparate. De kommer så til at konkurrere med andre jobsøgere om de ledige job, vi har,« siger Dorthe Dinesen.

bundsgaard

Hun forventer, at de 20 sprogpraktikpladser bliver besat løbende i de kommende uger, og at alle 20 pladser er besat omkring 1. april, hvor Tivoli åbner for sommersæsonen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere