Del : SMS
Berlingske Business

Foss rydder op i Indiens og Kinas mælkeindustri

13BUSFOSS-Analytical-AS.jpg
Torben Ladegaard blev topchef i virksomheden i Hillerød for fire år siden, da Peter Foss besluttede at træde et skridt tilbage og blive bestyrelsesformand. Med mere 1.300 medarbejdere er virksomheden et stykke dansk industrihistorie. Med en personlig formue på 8,6 mia. er virksomhedens ejere, familien Foss, i øvrigt nr. otte blandt Danmarks 100 rigeste. Arkivfoto: Claus Bech

Topchef i Foss forventer, at nyt produkt vil styrke markedspositionen globalt, særligt i Asien.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når bønderne har afleveret deres mælk ude på opsamlingsstederne, kan en dansk udviklet skanner på kun 30 sekunder afsløre, om mælken er forurenet, indeholder farlige stoffer eller er fortyndet med vand.

På den måde er Foss medvirkende til sikre tilliden til Indiens og Kinas landbrugs- og fødevareindustri. Men alligevel vil det tage mange år, før man i disse lande har fået bugt med fup og svindel i mejeriproduktionen, erkender Torben Ladegaard, topchef i Foss i Hillerød.

13BUSFOSS-Analytical-AS-Tor.jpg

Opfindere, forskere og ingeniører fra innovationsafdelingen på Hillerød-virksomheden har med succes udviklet en superskanner, der kan afsløre, om mælkefarmere i f.eks. Indien, Kina, Brasilien og Mexico svindler for at få en økonomisk gevinst.

Svindel med mælk er et verdensomspændende problem, især i lande uden for Europa, USA, Canada, Australien og New Zealand. Alene i Kina har Foss solgt 650 mælkeskannere, der har navnet Milkoscan. På verdensplan er der solgt 4.000 af analyseinstrumentet, der normalt måler fedt, proteiner og lactose, men nu med den nye software også kan afsløre svindel.

»Når en landmand i Indien leverer mælk, kan det være nærliggende lige at putte lidt ekstra vand og billig palmeolie med sæbe i for at få tilstrækkelig fedt i mælken. Og der kan hældes sukker og stivelse i mælken for at få mere tørstof i mælken. Disse ting kan vores skanner afsløre,« siger Dorthe Bisgård Oldrup, som er market manager for udstyr til mejeribranchen med stolthed i stemmen.

pix-tuborgh

Den nye løsning fra Foss, der kan hjælpe fødevareproducenter med at undgå forurening og farlige stoffer i maden, hedder »GoodProduct«. Den markerer ifølge Torben Ladegaard et vendepunkt i moderne føde-vareanalyse.

I en lang række lande verden over har man oplevet fødevareskandaler, hvor svindlere putter ulovlige stoffer i mælken for, at den kan få et tilstrækkeligt højt indhold af protein og dermed en bedre betaling.

Blandt de mest alvorlige i de seneste år er den omfattende og katastrofale melamin-skandale i Kina, hvor 300.000 forbrugere, især børn, blev syge af forgiftet mælk.

pix-Folkekongres

I Brasilien bliver der ofte gjort forsøg på at putte kunstgødning i mælken. Europa har tidligere haft alvorlige dioxin-forureninger af bl.a. frugt og chokolade.

»Vi venter, at vores nye produkt vil styrke vores markedspositioner globalt, særligt i Asien,« siger Torben Ladegaard.

Foss, der årligt omsætter for godt 1,7 milliarder kr., leverer analyseløsninger til 100 af verdens største fødevareproducenter. 80 procent af al mælk, der bliver handlet på verdensmarkedet, bliver analyseret af udstyr fra virksomheden i Nordsjælland.

PerMunck

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere