Del : SMS
Berlingske Business

Forbruget stadig under pres trods stigning

pix-INDITEX/
Danskerne er begyndt at bruge flere penge, men der er stadig langt op til tidligere niveauer. Foto:

Selvom der er en lille fremgang, ligger forbruget stadig på det laveste niveau siden 2004.

Artiklen fortsætter under annoncen
Stigningen i det danske detailsalg på 0,2 pct. i maj forhold til april skal ses i lyset af det store fald på 1 pct., der var i april. Det betyder, at detailsalget fortsat ligger nede og roder på de svageste niveauer siden 2004. Det er knap 13 pct. lavere i end efteråret 2007, hvor detailsalget toppede.

- Helt overordnet er dagens tal en klar påmindelse om, at privatforbruget fortsat er under pres, og at der på ingen måde er indikationer på, at udbetalingen af efterlønspengene har trukket privatforbruget op i et højere gear. De fortsat skuffende detailsalgstal lægger sig således i kølvandet på den faldende forbrugertillid, som vi fik tal for forleden, der peger i retning af, at vareforbruget formentlig ikke udviklede sig positivt i 2. kvartal, skriver Jes Asmussen, der er cheføkonom i Handelsbanken, i en kommentar til fredagens detailsalgstal.

pix-shoppe - biz

Las Olsen, der er privatøkonom i Danske Bank, er enig i, at de udbetalte efterlønspenge endnu ikke har haft den ønskede effekt. Modtagerne af pengene vælger i stedet at lade pengene stå i banken i første omgang.

- Detailsalgstallene bekræfter billedet af, at efterlønspengene ikke har givet noget løft i forbruget endnu. En stor del af pengene blev udbetalt i netop april og maj, men der er altså ikke sket noget synligt løft i salget i de to måneder, tværtimod. Til gengæld er der sket en stor stigning i, hvor mange penge husholdningerne har stående i banken, siger han i en kommentar til fredagens detailsalg.

pix-gladhelle

Han mener dog ikke, at man skal være alt for pessimistisk oven på fredagens tal.

- Det skal dog bemærkes, at detailsalget ikke fortæller hele historien om forbruget. Detailsalgsindekset har været støt faldende siden 2009, mens det samlede privatforbrug trods alt er steget i den periode. Det afspejler blandt andet, at bilsalg ikke er med i detailsalget, og at en stigende del af omsætningen formentlig bevæger sig væk fra den traditionelle butikshandel og over til for eksempel udenlandske internetbutikker, siger Las Olsen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere