Del : SMS
Berlingske Business

Forbrugertilliden skuffer med uventet fald

Den danske forbrugertillid skuffer med et overraskende fald til 3,0 i oktober fra 5,0 i september. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Artiklen fortsætter under annoncen

- Niveauet ligger dermed betydeligt lavere end gennemsnittet for de seneste seks måneder på 8,3. Forbrugertilliden var sidst på dette niveau i slutningen af 2013, skriver Danmarks Statistik.

Ifølge et estimat indsamlet af Ritzau Finans havde økonomerne i snit ventet en opgørelse på 6,0.

Indikatorerne for familiens situation og Danmarks økonomiske situation i dag er henholdsvis 2,1 og 7,6, hvor gennemsnittet for disse indikatorer i det seneste halve år er henholdsvis 5,2 og 15,3.

Forbrugerne venter fortsat, at Danmarks økonomiske situation om et år vil være bedre end i dag. Optimismen er dog mindre end tidligere, idet indikatoren på det punkt nu viser 6,2 og dermed ligger væsentligt lavere end gennemsnittet for det seneste halve år, som er 14,1.

- Indikatoren for familiens økonomiske situation er 10,9, så også her forventes en bedre økonomisk situation om et år sammenlignet med i dag. Gennemsnittet for det seneste halve år er 13,0, skriver Danmarks Statistik.

Forbrugerne venter endvidere fortsat, at arbejdsløsheden vil være faldet om et år. Indikatoren er minus 6,6, og ligger dermed højere end gennemsnittet for det seneste halve år, som er minus 11,5. Dvs. at forbrugerne tror på et mindre fald i arbejdsløsheden fremover end gennemsnittet for de tidligere måneder, anfører statistikkontoret.

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere