Berlingske Business
LIVE
12:19 København Zoo skal have ny direktør

Forbrugertilliden i eurozonen er næsten historisk høj

GIBRALTAR-EU-SPAIN-BREXIT-POLITICS
Foto:

Forbrugerne i eurozonen er næsten historisk optimistiske, og det hænger sammen med en lavere arbejdsløshed, og at europæerne har fået flere penge mellem hænderne på grund af højere lønninger.

Det skriver Sydbanks cheføkonom, Jacob Graven, i en kommentar.

31BUSPix1-Niels-Thygesen-10.jpg

»Stemningen blandt de europæiske forbrugere følger tendensen i USA, hvor optimismen også er steget i de seneste par måneder. I Europa er optimismen dog en del mere behersket end den jubeloptimisme, der har spredt sig hos amerikanerne,« skriver Jacob Graven.

»Forskellen afspejler, at europæisk økonomi trods fremgangen i de seneste år halter langt efter den amerikanske, skriver han og påpeger, at eurozonens arbejdsløshed med 9,5 pct. er næsten dobbelt så høj som den amerikanske.«

EUROZONE-GREECE/

Forbrugertilliden i eurozonen landede på minus 3,6 i april, hvilket var et godt stykke over økonomernes forventning, der var på minus 4,8.

Ud over marts 2015, hvor tallet var det samme, har europæerne ikke været i bedre humør i de sidste ti år.

»Holder europæisk økonomi kursen, er der udsigt til, at stemningen blandt forbrugerne senere på året kan nå det højeste niveau siden 2001,« skriver Jacob Graven.

EUROZONE-GREECE/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen