Del : SMS
Berlingske Business

Forbrugernes humør på niveau med de fede år

Forbrugernes humør på niveau med de fede år
Danskernes forbrugertillid har nu været positiv et år i streg. Foto:

Forbrugertillidstallet tog i maj endnu et hop opad til et niveau på 7,8 mod 5,5 i april, og dermed er de danske husholdningers optimisme på sit højeste siden juli 2007. Alligevel er forbrugsfesten fortsat svær at få øje på.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det er ikke kun vejret, der er i forårshumør. Også forbrugernes tillid til økonomien nærmer sig skridt for skridt niveauet fra den økonomiske højsommer i midten af forrige årti. Således steg forbrugertillidsindekset, der udarbejdes af Danmarks Statistik, i årets femte måned med 2,3 procentpoint i forhold til måneden før. Og det vækker glæde hos flere økonomer.

»Med dagens tal runder forbrugertilliden lige akkurat ét år i positivt terræn, og samtidig fastholder de danske forbrugere et særdeles positivt syn på den økonomiske tilværelse. Selv i en historisk kontekst er der således tale om et højt niveau for forbrugertilliden, og vi skal tilbage til juli 2007 for at finde et højere niveau på månedsbasis for forbrugertilliden,« skriver Realkredit Danmarks cheføkonom, Christian Hilligsøe Heinig i en mail.

forbrugertillid

Forbrugertilliden vokser på alle parametre, særligt på forbrugernes forventninger til deres egen og Danmarks økonomiske situation et år ud i fremtiden. Mindst, når danskerne skal vurdere deres økonomi i dag sammenlignet med for et år siden. Og det kan måske forklare, hvorfor at den stigende og generelt positive forbrugertillid langt fra har ført til en forbrugsfest.

»Trods de fortsat stærke tal for forbrugertilliden, er de danske husholdninger fortsat tilbageholdene med at veksle de optimistiske forventninger til faktisk forbrug. Forklaringen på dette tilsyneladende paradoks skal bl.a. findes i, at husholdningerne i øjeblikket har stor fokus på gældsnedbringelse. Således viser tal fra Nationalbanken, at husholdningernes samlede gæld er faldet til det laveste niveau siden midten af 2011. Det tyder på, at husholdningerne i stigende grad bruger den øgede købekraft på at nedbringe gæld frem for at øge det private forbrug,« skriver senioranalytiker Jan Størup Nielsen fra Economic Research ligeledes i en mail.

Shopping på Strøget.

Trods forbrugernes sløve købelyst, bør undersøgelsen vække glæde, mener cheføkonom Lone Kjærgaard fra Arbejdernes Landsbank.

»Den understøtter helt klart billedet af, at dansk økonomi er ved at komme op i gear, og at et lille opsving er undervejs. Stigende forbrugertillid må forventes at føre til, at danskerne svinger dankortet mere, og at man får mere mod på større investeringer som eksempelvis køb af bolig,« skriver hun.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere