Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Forbrugerne tror ikke på opsvinget

Det økonomiske opsving, som økonomer og analytikere længe har annonceret, lader fortsat vente på sig.


Forbrugerne,

der skulle sparke det i gang, tror nemlig ikke på de kloge hoveders ord og ser på fremtiden med en meget behersket optimisme.


Nye

tal fra Danmarks Statistik viser, at forbrugerne for anden måned i træk er blevet mere skeptiske. Deres forventninger

til både familiens og samfundets økonomiske formåen ét år frem i tiden peger nedad. Således ligger

den såkaldte forbrugertillidsindikator for juni måned på plus 1, mens den i april var plus 4.


De nye tal skuffer

de økonomiske analytikere, som havde forventet, at forbrugertilliden ville gå tilbage til niveauet fra april.


-

Udviklingen i forbrugertilliden overrasker negativt, men den er ikke alarmerende. Vi vil godt se en tendens over en lidt længere

periode, før vi ændrer på vores forventninger til udviklingen i forbruget for hele året, siger Klaus Kaiser,

økonom fra Jyske Bank.


Her forventer man fortsat en stigning i privatforbruget på 1,6 procent i år.









Dystert

billede

Når analytikerne har ramt forbi i deres forudsigelser om forbrugertilliden kan det skyldes, at deres analyser bygger

på bagvedliggende, økonomiske nøgletal.


Modsat forholder forbrugerne sig ofte til de umiddlebart synlige tendenser,

som eksempelvis de øjeblikkelige kursfald på aktiemarkederne.


- Den dårlige udvikling på børserne

har meget ringe egentlig betydning for langt hovedparten af forbrugerne på kort sigt. Men den er alligevel med til at tegne

et generelt dystert billede af situationen, som får folk til at være tilbageholdende. Det samme med regeringens konstante

tale om nedskæringer, som også kan dæmpe forbrugslysten, forklarer Klaus Kaiser.


Han tvivler på, at forbrugernes

skepsis vil slå igennem og forhindre et kommende økonomisk opsving.


- Privatforbruget er udset som økonomisk

vækstmotor, indtil eksporten kommer ordentligt i gang i løbet af næste år. Derfor vil et fald her i selvfølgelig

kunne udskyde opsvinget, men så galt går det næppe, forventer Klaus Kaiser.



Fravælger luksus

Når

forbrugslysten daler mærkes det først i de brancher, der sælger produkter, som forbrugerne ikke nødvendigvis

skal have.


Luksusting som en charterferie kan nemmere udskydes end indkøbet af daglige fornødenheder. Og rejsebranchen

har da også haft en kedelig start på året, med 70.000 færre solgte rejser end sidste år.


Den større

skepsis om de økonomiske udsigter får også folk til at holde igen med investeringer i huset. I stedet for ny- og

tilbygninger nøjes man med de mest nødvendige reparationer.


- Vores medlemmer har oplevet et stagnerende salg til

privatkunder i starten af året. Og det kan meget vel skyldes, at folk er blevet mere skeptiske omkring økonomien. De

køber ikke nye installationer til boligen, men blot nøjes med at reparere på de gamle, siger direktør Flemming Preisler

fra arbejdsgiverorganisationen Tekniq, der organiserer godt 3.000 firmaer i blandt andet el- og vvs-branchen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen