Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Fokus på de nye markeder

Indiens BNP-vækst



overgår Kinas

Indiens BNP fortsætter med at vokse i raketfart og slår nu vækstraten

i Kina, verdensmester i vækst gennem de sidste ti år.



I fjerde kvartal 2003 voksede den indiske økonomi med

ikke mindre end 10,4% målt på årsbasis, oplyser Central Statistical Organisation under Ministry of Statistics and

Programme Implementation. Væksten i tredje kvartal 2003 lå på 8,4%.



Høj vækst inden for landbruget,

der stadig er den dominerende sektor i Indien, er årsagen til fremgangen, mens den indiske bilindustri også viste flotte

takter med en vækst på over 35%.



Inderne har for vane at måle BNP inden for det indiske finansår, der

går fra 1. april til 31. marts, og væksten i de første tre kvartaler af finansåret 2003/4 (apr-dec 2003)

blev på 8,2% sammenlignet med 4,1% i samme periode året før.

Industriproduktion op



knap

7% i marts

Værdien af den indiske industris produktion steg med 6,7% i marts sammenlignet med samme måned året før,

oplyser Central Statistical Organisation.



Fremstilling af maskiner udviste den højeste vækst blandt brancherne med 29%,

hvorimod spinderierne voksede 21% og den kemiske industri med 18%. Til gengæld faldt produktionen i fødevareindustrien

med 18%. Yderligere oplysninger på web-adressen http://mospi.nic.in

Stor indisk ordre til Nokia

Finske Nokia

skal levere netværksudstyr for 275 millioner USD til Indiens største mobiloperatør, Bharti. Der er udelukkende

tale om GSM-udstyr. Bharti har over 7 millioner abonnenter i 16 af 23 mobiltelefonidistrikter i Indien i et netværk, der markedsføres

under navnet AirTel.



Aftalen strækker sig over to år og betyder bl.a., at Bharti outsourcer sin vedligeholdelse af

netværk i fem distrikter til Nokia.



I øvrigt skal Nokia modernisere mobilnetværk i Gujarat, Bombay og Maharastra,

herunder Goa, og bygge nye netværk i delstaterne Bihar, Jharkand og Orissa.

Udenlandske investorer

0



stækket

i lufthavnssalg

Indiens nye regeringskoalition med premierminister Manmohan Singh i spidsen har gjort meget for at berolige udenlandske

investorer og overbevise dem om, at den nye Kongresparti-ledede koalition ikke betyder en tilbagevenden til Indiens planøkonomiske

og protektionistiske fortid.



Men en ridse i lakken er der kommet. Regeringen har nemlig reduceret den andel af de to lufthavne

i Delhi og Mumbai, som kan erhverves af udenlandske investorer, fra 74% til 49%. De resterende 51% skal fordeles med 26% til staten

og 25% til indiske investorer.



Begrænsningen er sket efter direkte pres fra Kongrespartiets kommunistiske støtteparti.



To

potentielle købere til lufthavnene har allerede meldt sig. Det er Changi Airport fra Singapore og den indiske mobiloperatør

Bharti.

Air India lancerer lavpris



flere ruter til Europa

Indiens statslige luftfartsselskab Air India vil fra

april 2005 lancere et nyt lavprisselskab.



Desværre bliver det ikke Europa, der får glæde af initiativet, idet

det nye lavprisselskab først og fremmest vil satse på ruter fra Indien til området omkring den Persiske Golf og

Sydøstasien.



Air India lover til gengæld, at den kapacitet, som bliver tilovers, når det endnu unavngivne

lavprisselskab overtager flyvningerne på arabiske og sydøstasiatiske ruter, vil blive brugt til at igangsætte nye

ruter til Europa.



Det vil i første omgang være Frankfurt, der vil blive begunstiget med nye forbindelser til Kerala,

Bangalore, Chennai og Hyberabad - områder, som er toneangivende i Indiens industrialisering.

Siemens outsourcer

til Goa

Tyske Siemens outsourcer produktion af en ny linje af røntgenapparater i den dyre ende til koncernens fabrik i Goa i

det sydvestlige Indien. Inden for et år forventes hele produktionen af Polydorus IT-røntgenapparater at være outsourcet

til Goa.



Outsourcingen til Indien nedbringer ifølge Siemens egne tal slutprisen på apparaturet med 30% i forhold

til, hvis produktionen var foregået i højtlønslande. Siemens Medical Products i Indien regner med en omsætning på

82-90 millioner euro i regnskabsåret 2003-2004 og står dermed for ca 30% af den tyske koncerns omsætning i landet.

McDonald''''s

sætter fart



og indisk smag på ekspansion

McDonald''''s, der kun har været til stede i Indien siden 1996, lover

i år at øge antallet af familierestauranter fra 56 til mindst 71. McDonald''''s oprerer i Indien via to lokale joint ventures,

der efter otte år nu endelig venter at gå i plus.



For at bygge bro mellem traditionel indisk smag og amerikansk fastfood kultur

har McDonald''''s i Indien en række særlige produkter på menukortet, bl.a. McCurry Pan, fyldt brød med broccoli

eller kylling, og McAloo Tikka chips.



McDonald''''s nyder godt af velstanden blandt yngre mennesker som følge af de mange

jobs inden for it og call centre.



Indiens relativt velstående middelklasse udgør nu mellem 150 og 250 millioner

mennesker.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen