Berlingske Business

Flere polske varer på vej til Netto

Netto
Arkivfoto Foto:

I jagten på lave priser vil Netto sælge flere polske fødevarer i Danmark. Små danske leverandører kan blive vraget som konsekvens af kursskiftet, men Netto ser anderledes på det.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det bliver sværere at vælge danske produkter, når kunderne i fremtiden fylder indkøbskurven i en af landets 442 Netto-butikker. I stedet vil der være flere fødevarer produceret i Polen, Tyskland og Sverige på de danske Netto-hylder.

Udskiftningerne i sortimentet og leverandørerne sker som led i Nettos planer om at blive en mere konkurrencedygtig og international discountkæde, og kursskiftet kommer til at gælde samtlige Nettos varer.Der er ingen hellige køer, understreger discountkædens direktør.»Beslutningen gælder alle de varer, som man kan transportere i en lastbil i 12-14 timer, og det kan man jo med hele vores sortiment. Også fersk fisk,« siger Claus Juel-Jensen, administrerende direktør for Netto.

Bedst og billigst

Det nationale særpræg i sortimentet neddrosles i Nettos butikker i både Danmark, Tyskland, Polen og Sverige. Fremover skal der i højere grad købes varer hos de leverandører, som kan levere bedst og billigst – uanset oprindelsesland. Beslutningen er truffet for at styrke Netto i konkurrencen mod internationale discountgiganter som blandt andre Aldi og Lidl, der i dag køber langt større og dermed mere effektivt ind end Netto.

Med udmeldingen fra Netto kan de danske leverandører se frem til en helt ny konkurrencesituation, hvor de bliver målt tæt op mod polske og tyske leverandører, og den situation vækker bekymring.»Med øget konkurrence fra udlandet bliver det danske omkostningsniveau en endnu større udfordring end i dag. De danske skatter og afgifter skal vi jo stadig slås med,« siger Niels Jensen, direktør i dagligvareleverandørernes forening, DLF.Fra Nettos Claus Juel-Jensen lyder det dog, at de danske leverandører kan vælge at opfatte det som en mulighed i stedet for en trussel:»Hvis de er bedst og billigst, får de jo også bedre muligheder for at sælge varer til Netto i udlandet,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension fik en god start på året med relative høje investeringsafkast til kunderne. Samlet set gav Q1 et positivt afkast på 2,7 mia. kr. for alle investeringer – i samme periode sidste år var dette...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen