Del : SMS
Berlingske Business

Flere ældre virksomheder går konkurs

Ulrik Rammeskow Bang-Pedersen .
Overskrift
 Professor dr. jur. Ulrik Rammeskow Bang-Pedersen . Foto:

Krisen har nu varet så længe, at flere ældre virksomheder også bukker under, viser nye tal for konkurser.

Artiklen fortsætter under annoncen

I 2009 havde 39 procent af alle de virksomheder, der gik konkurs, seks år eller mere på bagen. I 2012 var det tal steget til 50 procent. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik ifølge Ugebrevet A4. Særligt ramt er virksomheder i yderområder som Sønderborg, Skive og Holbæk, hvor de får hård kamp fra konkurrenterne i de større byer.

Når en krise fortsætter i årevis, så kan fedtet ryge af selv velpolstrede virksomheder, forklarer Ulrik Rammeskow Bang-Pedersen, juraprofessor ved Københavns Universitet med speciale i konkurser.

- De ældre virksomheder kan ofte godt tåle nogle dårlige år, men man kan ikke blive ved. I begyndelsen af finanskrisen var de ældre virksomheder mere modstandsdygtige, fordi de havde mere at tære af. Men efterhånden har de slanket sig og skrællet organisationen ind til benet. Hvis man stadig mangler ordrer, kan det føre til konkurs, siger Ulrik Rammeskow Bang-Pedersen til Ugebrevet A4.

Generelt er konkurserne aftaget siden kriseåret 2010, der kostede 6.461 virksomheder livet. Men antallet af konkurser er stadig højt, og i 2012 måtte 5.456 virksomheder dreje nøglen om.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere